Barnvagnstullar? :D

Det är inte varje dag som Scaramanga besöker Stockholm city i rusningstid. Men idag var ett undantag.
Jag skulle möta Eve vid gamla stan 17:05.
Min vana trogen så var jag tidig, men eftersom jag var tidig så bestämde jag mig för att ta en kaffe på den lokala pressbyrån. Jag häller upp kaffet och när jag försöker sätta på locket så är olyckan framme. Hett kaffe träffa min fagra högra hand och skållar hela min tumme. Jag känner att tårar är nära att tränga fram när jag stapplar fram till kassan.
K - Var det bra så?
S - jaaa (snyft, snyft, snyft)
K - De håller på att utveckla en lösning nu.
S - På vad då??
K -  Locken, de passar ju inte riktigt med kopparna.
S - Och det vet ni om?
K - Ja, får inte du igen din? Det brukar gå om man trycker rakt ner.
S - Du får ju gärna försöka!
K - Nä det funkar visst inte. du måste ha fått ett av måndagsexemplaren.
Jag känner att det börjar darra i överläppen och bulta i venen i pannan, men jag valde att vända om och gå ut. Medan jag gick ut genom dörrarna så önskade jag att jag hade bott i USA. Brännskadad hand 15 miljoner USD i skadestånd.

När jag står och väntar på Eve så börjar jag observera människorna i tunnelbanan. Helt plötsligt så bildades det långa köer till kassan eller spärrarna, varje gång så var det en förälder med barnvagn som hade lyckats förvirra sig från den trygga förorten in till stan och nu hopplöst försökte dra sitt kort/stämpla sin biljett. Dricka latte, prata i mobiltelefon och ratta barnvagn allt på samma gång.
Jag stod och observerade detta fenomen och funderade på hur man skulle kunna komma tillrätta med trängseln i kollektivtrafiken. Det var då denna radikala idé kom till mig.

Vi inför barnvagnstullar!!!

Vid varje större knutpunkt utanför tullarna inför vi barnvagnstullar. Vill du ta med dig din barnvagn ombord så är det okej. men då kostar det. Taxan kunde följa biltullarnas avgifter.
Om du väljer att lämna din barnvagn vid stationen så ska avgiftsfri barnvagnsparkering finnas.
Detta skulle leda till att för varje barnvagn som stannar vid stationen skulle du kunna skjutsa 3 stycken fullvuxna människor till. Detta skulle leda till Sl skulle kunna minska antalet T-bane vagnar, minska antalet bemannade spärrar. och den på det hela en bättre pendlingsmiljö för storStockholms alla pendlare.
Föräldrarna skulle oxå vara vinnare på att lämna vagnen:
1. Minskade gymkostnader. Om du bär ditt barn behöver du inte träna på gym.
2. Minskade latté utlägg. Om du inte har någon lattéhållare och inga fria händer så kan du omöjligt medföra en latté
3. Minskade telefonräkningar, av samma skäl som ovan. Om handsfree används så gäller dock inte detta.
4. Minskade hushållsutgifter, Av samma skäl som ovan. Inga händer fria, Inga nya kläder åt föräldralediga.

Ingen dålig idé va? Ni förstår säkert att detta inlägg också ska läsas med glimten i ögat, och att jag egentligen också bara vill vara ledig och dricka latté.

Men den som aldrig har svurit över en barnvagn i kollektivtrafiken må kasta den första stenen.

Ha det bäst

Scaramanga







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0