Tandläkar besök och vardagshjälte :)

Jag har haft en fruktansvärd tandvärk under hela helgen, och igår var det dags för att ringa farbror doktorn. Jag bestämde mig för att prova en ny tandläkar mottagning. jag valde city dental på drottninggatan.
Det ska tydligen vara lite billigare än ordinarie tandläkar priser. Detta beror nog på att alla tandläkare är invandrare som kommer för att jobba en kortare tid för att senare åka hem igen. Så alla tandläkare pratar engelska, men som tur är pratar ju sköterskorna svenska. Det är ju tur det, annars kund det ha blivit svårt med kommunikationen, man har ju tappat en stor del av engelskan man lärde sig i skolan :) Det hade väl slutat med att man vrålat HUUUUUURRRRT, MEEEEEDIC :)
De började med att röntga mig. När tandläkaren såg bilden utbrast han. it´s a big one. Jag såg tusenlapparna fladdra förbi mina ögon........ När tandläkaren sedan ber sköterskan tala med mig om kostnaden så höll jag på att bryta ihop, Jag trodde att jag skulle gå därifrån luspank. Men jag hade tur det hela gick på "bara"  940 kr :)
Så jag sa att det var bara att köra. När tandläkaren tar fram sin spruta för att ge mig bedövning så funderade jag på vad jag gett mig in på? Sprutan såg ju ut som ett nazistiskt tortyrredskap. Jag tror aldrig jag har sett något större.
När läkaren kör in sprutan i munnen på mig så utbrister han i know it hurts...........
Det var ingen underdrift.........
Men efter 45 minuters plågor så var jag äntligen klar, och jag vandrar ut bedövad, hungrig och lycklig.
jag var så fruktansvärt bedövad så jag kunde knappt prata, när jag kom hem så försökte jag äta, men det var ju bara att glömma bort. Det är svårt att äta ost macka utan att tungan och vänstra sidan av munnen fungerar. Men jag fick ju en smaklig måltid på min tunga. Fan vad ont jag hade i morse när jag vaknade.
Men det är skönt att det är gjort, imorgon ska jag gå på en tand undersökning, så vi får väl se hur det går? man kanske måste in på en hel sanering av munnen. :) Hoppas inte.
Idag kom vår polsk/ryska tant på besök i butiken. Hon är så cool :) Hon är väl runt 80-90 år och bor fortfarande hemma i sin egen lägenhet. :)
Hon är både blind och nästintill döv oxå. Sedan är det nästintill omöjligt att prata med henne, för hennes svenska är minst sagt dålig. Hon brukar besöka oss i butiken när hon behöver hjälp med olika saker, jag har bland annat hjälpt henne att deklarera. :)
Men idag var det dags för att gå igenom hennes post. de första brevet var från någon skattemyndighet. är jag sa det åt henne så svarade hon bara DAAAA kasta bort. :)
Nästa brev var från försäkringskassan, nu var det dags att ansöka om nytt bostadsbidrag. Då sken hon upp som en sol och svarade DAAAA du hjälpa. :)
Vi började så sakta ta oss igenom alla uppgifter i brevet, när vi kom ner till rutan för att ange inkomst blev det problem.
Jag frågade hur mycket hon fick i pension innan skatt. Hon svarade att försäkringskassan vet, dom vet.
Ja, men vi måste uppge det ändå svarade jag.
- Dom vet!!! Dom VET!!!!
- Hur mycket pengar får du varje månad innan skatt då?
- UUUHH väldigt lite.....
- Men hur mycket pension har du då?
- Da pension bara 8000 kr per månad.....
- Och det är innan skatt?
- åååhh åååh bara 8000 per månad....
- Och det är innan skatt??
-oooh oooh gammal tant, nästan blind, kan inte läsa......
Jag skrev in 8000 i rätt ruta, sen kom vi till nästa hinder, hyran.
- Hur mycket har du i hyra varje månad?
- Da 4200 kr per månad.
- Men de höja första januari!!!!
- Jaha vad har du för hyra nu då?
- Vet inte, vet inte gammal tant kommer inte ihåg.......
- Men vi måste ju veta vad du har i hyra, så du får rätt bidrag?
- Skriv bara att de höja, de vet, de vet på försäkringskassan.......
- Men de kan ju inte veta hur mycket höjd hyra du har fått.....
- Daaa de vet de vet.
Jag skrev in 4200 + att de hade höjt hyran. Vad skulle jag göra?
Sedan blev det dags att förklara att hon måste skicka med specifikationer på hyran o pensionen.
- Men de vet!!!!!
- ja men du måste skicka med dessa uppgifter.
- Daaa gå till bibliotek och kopiera.
- Ja gör det, och glöm inte att skicka med dessa heller.
- DAAAA! Tack snälla du.
Men på dessa papper behöver oxå jag som hjälpt henne att fylla i skriva under på heder o samvete. Jag skyndade mig att lägga till under övriga upplysningar.
Gammal tant kommer in i sin lokala butik och ber om hjälp att fylla i dessa papper. Hon är nästan både döv och blind och har stora problem med språket. Dessa uppgifter är osäkra!
Sedan skrev jag under.
Men imorgon stundar återbesök hos tandläkaren vi får se hur det går........

Scaramanga önskar er alla en god natt.



Rysslands flagga 


http://www.indiana.edu/~polishst/polandglance.shtml

Kommentarer
Postat av: Agda

Heja dig! Bra gort, bra hjälpt!

........ jag har en del papper som skulle behöva fyllas i..... Inte det?

2009-01-14 @ 18:54:20
Postat av: Anonym

polens flagga inte ryssland

2009-01-17 @ 21:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0