Egypten dag 4

Klockan 03:00 ringde klockan...... Jag hade lyckats sova i ca 2 timmar. Jag vaknade och kände att jag var inte på mitt bästa morgonhumör.
Jag kände mig stressad och det kändes som om allt tog lång tid. Toalett besök, rakning, på-klädning. Jag var som sagt inte så glad, men som tur är så har Eve en lugnande inverkan på mig.
När vi beger oss mot receptionen för att kliva ombord på bussen kommer vi på att vi glömt biljetterna. Jag rusar tillbaka till rummet för att hämta dem, och jag hinner precis tillbaka tills bussen ska gå. Jag spenderar den närmaste halv timmen med att muttra över vilken jävla färd detta skulle bli..... :) Stackars eve vad hon får stå ut med mig. Bussen var väl hyfsad, det fanns ju allt man kunde begära så som toalett och säkerhetsbälte. Vi hade en väldigt trevlig guide oxå som var från Danmark och hette Melina. (Det var ju oxå något som jag klagade ganska frisk på, från början)
När vi rullar iväg mot kairo så börjar jag nynna på min favorit sång för hela den här resan.

När vi gör vårt första stopp vid 06:30, var det dags att äta vår medhavda frukostlåda. (frukostlådan hade vi beställt dagen innan) Jag hade inga större förhoppningar på denna låda, men när jag öppnade den så höll jag på att kräkas. Där låg ett grönkokt ägg, 3 mackor som var från förra sekel skiftet, en banan och någon form av juice .......
Men jag lyckades pressa i mig ägget och juice sen så fick Eve ta det hon ville ha. Vi hoppade åter på bussen och begav oss i väg mot Kairo. Jag lyckades till och med somna så jag fick iaf ett par timmars sömn.

Vårt första stopp i Kairo var Citadellet och Mohammed Alis moské.
Det var riktigt häftigt, citadellet var byggt av Saladin år 1176. Det var en grym försvarsanläggning minst sagt.

Men som överallt annars i detta land så var det grymt smutsigt. Jag gick in på toaletten, jag tittar på människorna som står i kö. Jag funderar varför de inte använder den toalett som uppenbarligen är ledig? Jag tar ett steg mot dörren och börjar precis öppna den när den smäll igen i mitt ansikte. Tydligen så var låset trasigt på dörren så mannen satt och höll emot dörren :D och när jag höll på att öppna den så fick mannen panik och slängde igen den 1 cm från näsan på mig. Jag fick en chock och kunde inte uträtta mina behov på den toaletten något mer. :)
Så jag gick ut och ställde mig och väntade på eve. När hon kom ut så hade hon oxå fått varit med om en upplevelse på toaletten. Tydligen stod en kvinna inne på toaletten och sköljde och delade upp tomater i små bitar. Man kanske inte måste tillägga att vattnet kommer från nilen och bänken hon använde brukas av 1000 tals människor varje dag. Snacka om bakterie härd.

Detta klocktorn är skänkt av Frankrike men det har aldrig fungerat. Man kan ju fundera på varför de inte lagat det?

Man fick inte ha skorna på sig inne i moskén och jag kan ju bara säga att stenplattorna var väldigt kalla klockan 9 på morgonen.... Ja höll på att avlida helt enkelt.
Enligt gammal egyptisk tro så är man kung om mn står med vänster fot framför den högra. och ja ni kan ju döma själv av denna bild :D

Bild innefrån moskén

Så här blev Eve tvungen att se ut för att få gå in i moskén. Man tycker ju att de kunde ha valt en vackrare färg. Det är tur att eve är så vacker så hon klarar av att se snygg ut i alla utstyrslar. :)

Utsikt från citadellet. Inte undra på att Kairo är en av världen smutsigaste städer..... 20 - 30 miljoner människor som bara släpper allt skräp där de står och kör bil. Titta på smogen.......

Jag valde oxå att köpa en fez :D

Efter citadellet så var det dags för lunch. Lunchen intogs vid nilens strand på en båt. :D

Lunchen var jättegod. Ett tips till alla som funderar att åka på dessa utflykter dricka till maten ingår aldrig.

Efter lunchen var det dags att bege sig till Kairos egyptiska museum.¨

När vi kom hit började de Egyptiska säkerhets vakterna att krångla. De krävde att vi skulle ha walkietalkies. Dessa var ju inte av den bästa kvaliteten men de fungerade iaf hyfsat.
Kairos museum har haft samma utställning sedan 1921. Man kan ju förstå varför. Stället är enormt det skulle ta flera veckor att bara gå igenom och se allt. Men jag ska visa er de viktigaste sakerna vi såg.

Tutankhamuns gravmask 18 kg rent guld :)

Ramses II mumie

Detta var bara ett litet utkast av allt vi såg. Jag kan varmt rekommendera alla som har en gnutta historiskt intresse att åka till detta museum.

Jag valde oxå att köpa en exakt kopia av rosettestenen för 100 pund. Den var riktigt snygg.

Efter detta var det dags för oss att in-kvartera oss på ett hotell i Kairo för att vila ut för natten. Vi kom fram till hotellet vid 16:30 och sen hade vi kvällen fri.
Jag och Eve bestämde oss för att beställa upp roomservice och bara vila ut, Vårt hotell var jätte fint, det var det bästa boende vi hade under hela vår semester.

Utsikt från hotellrummet. Vi bodde 3 min från pyramiderna :D

Vi var väldigt nöjda med rummet. Vi beställde som sagt upp rumservice. den bestod av 4 X 125g hamburgare med olika fyllningar samt ett ordentligt lass med pommes. Det kostade oss 120 kr. :D

Maten smakade super, och den bars in på silverbricka :D Ibland mår man ju bara jättebra :D

Vilket syns på denna bild. :D

Denna bild blev inte så bra. Men jag gillar att man ser månen, det ger lite mystik.

Efter maten så orkade jag vara uppe ca 1 timme till, sedan somnade jag bokstavligen kl 18:30. Så stackars Eve fick vara uppe själv. :)

Ha det bra

Egypten dag 3

Dag tre vaknade vi pigga och glada för att gå ner och äta frukost. När vi kommer in i matsalen möts vi av sauterade grönsaker, ägg som har blivit gröna, yoghurt som står framme i värmen och sötsaker.
Redan innan jag tar min första tugga så känner jag att hela min aptit flyger ut genom fönstret. Det gick helt enkelt inte att äta skiten.
Efter den så kallade frukosten gick vi ner och slappade på stranden. Efter ett par timmar kände vi att det var dags för oss att ge oss ut på stan för att shoppa lite souvenirer. Vi valde att åka till sheraton road eftersom det är ett stort shopping distrikt i Hurghada.

Hurghada, Sheraton Road

Vi hittade en hel massa olika roliga affärer att gå in i. Vad som är bra för oss turister är att alla butiker säljer samma sak. Så om man inte får det pris man vill ha av försäljaren så är det bara att gå tre meter till nästa affär för att hitta samma sak.
Här på sheraton road så fick jag oxå i mig mat på riktigt för första gången på tre dagar. Vi hittade vår favorit restaurang här.

Vad man kan säga om Egyptiska Mcdonalds har dubbelt så stora portioner som svenska mcdonald. Det var super bra, mcdonalds internationella städprogram fungerade här oxå. Så toaletterna var fräscha. Efter att vi hade spenderat ett antal timmar på sheraton road så var det dags att återvända till hotellet för ett par timmars sömn innan bussen skulle ta oss till Kairo för vår två dagars tripp i faraonernas fotspår.
Ett gott tips för alla utlandsresenärer: Se till att ta med ett visitkort med adressen till hotellet ni bor på.
Detta var något som jag och eve hade glömt bor, så när vi skulle försöka få en taxichaufför att förstå vägen så blev det problem. Taxi i Egypten är super billigt man kan åka en lång sträcka för 10 pund. och börjar de bråka om priset så tackar man bara nej. för inom tre sekunder har man hittat en ny taxi bil.
Men vi hoppade in i bilen och började åka. Vi åkte och åkte och åkte. Både jag och Eve började tänka det värsta, att vi skulle bli mördade på en bakgata i Hurghada. Bli stympade och serverad som egyptisk kebab.
Men vi hade tur och taxi chauffören hittade fram till vårt hotell och släppte av oss.
När vi kom tillbaka till hotellet var det dags för att äta en sen middag. Vad tror ni serverades? Jo dessa förbannade sauterade grönsakerna, ris kyckling och snusk kött. Jag fick helt enkelt leva på gurka och tomater.
Vi återvände till vårt hotellrum för att vila och sova lite för bussen som skulle ta oss till kairo skulle gå 03:40 på natten.
Jag började ju drabbas av resfeber och kunde inte sova.

Egypten dag 2

Vi vaknade på morgonen runt klockan 8. Det var verkligen fint väder så vi hoppade i shortsen och begav oss ner till matsalen för att äta frukost. När vi kommer ner till matsalen så möts vi av ägg som är kokta så att gulan har blivit grön, omelett, yoghurt som står framme i värmen och en massa sötsaker. Jag suckar för mig själv, men gör mitt bästa för att peta i mig lite mat. Efter frukosten var det dags för att infinna sig på ett informations möte som fritidsresor höll på ett systerhotell till vårt. Vi begav oss iväg för att leta upp detta hotell efter en vägbeskrivning som vi fått av receptionspersonalen på vårt hotell. Men det visade sig enklare sagt än gjort att hitta rätt.
Hotellet som vi skulle hitta fram till hette Triton empire hotell inn, vi gick förbi ett hotell som hette Empire hotell, vi hade vid det här laget fått sällskap av ett par finska familjer som skulle på samma möte.
Vi frågade en rundlagd man på gatan om han visste var detta hotell och möte låg?
Han sken upp och sa att han visste och begav sig iväg in på några bakgator. Jag sprang efter de finska familjerna och mannen, men eve var betydligt mer tveksam.
E - Det här är inte rätt.....
S - Men han sa ju att han visste....
E - Men det står faktiskt inte Triton empire hotell inn .......
S - Nä jag vet, men han säger ju att det är här, och då måste det ju vara här......
E - Jag tror iaf att det är fel!

Vi kom fram till en bakingång till Empire hotell, och den rundlagde mannen gick in där åtföljd av de finska familjerna.

E - Det här är fel.
S - Men han sa ju att det var här. Då måste det ju vara det.
E - Nä, jag tror det är längre upp på gatan.
S - Äh kom nu, alla andra går ju här....
E - Det är fel. Vi kommer inte att hinna i tid,
S - Nä men vi kollar iaf, är det fel så går vi vidare.
E - Då är det försent!
S - Ja men kom nu, jag tror det är rätt.
E - Om det där informationsmötet är på finska så får du översätta åt mig!
S - Det fixar jag, bara du kommer.....

(Eve blev en smula stresssad över hela situationen)

Vi följer efter alla andra och har sådan tur att vi kommer rätt. Jag påpekar till fritidsresors personal att det var en ytterst kass vägbeskrivning de hade gett oss, men pappskallarna bara skämtade bort det.
Vi satte oss ner och lyssnade på informationen, och anmälde oss till en citytour.

Vid fyra tiden begav vi oss iväg på denna citytour.
Vi blev upphämtade vid vårt hotell med buss. Vårt första stopp var Hurghadas vita moské

Tyvärr fick vi inte gå in i moskén pga vår storlek på gruppen.
Stopp nr två på vår citytour ut-gjordes av en parfymfabrik. Men eftersom jag och eve hade handlat parfym redan första kvällen så kändes det ganska lamt för vår del. Men det var väldigt mycket goda dofter och vackra flaskor. :D

Vårt tredje stopp för kvällen ut-gjordes av ett besök vid nya marinan. Det är Hurghadas nyaste och fräschaste område. Här ligger ett flertal väldigt bra restauranger och affärer, och allt är väldigt rent och snyggt. :D Till skillnad från resten av Egypten.

Det var helt klart väldigt fint där på kvällen.

Sista stoppert för denna citytour bestod av ett stopp vid basaren för att lära oss pruta. hurghadas basar är inte så stor. Men eftersom vi var ovana så kändes det ganska besvärande att alla försäljare sprang efter oss och ropade.
Men det gick över ganska fort, man upptäckte snabbt att det Egyptiska folket är väldigt varmt och gästfritt. :)
Eve hittade en "orginal" burberry väska för 120 kr. :D

Efter detta stopp var det dags för att återvända till hotellet och en god natts sömn. Det skulle visa sig att det skulle behövas :D

Egypten dag 1 :D

Min och Eves resa började klockan 04:30 med färd mot arlanda. Jag måste säga att det är få känslor som går upp mot den första ölen på arlanda innan man ger sig iväg.

Vi kom ombord på planet som skulle ta oss till Hurghada, Egypten. Flygresan gick jätte bra och när det var dags för landning, så blev vi informerade om att fritidsresor inte fick vistas inne på flygplatsen. Tydligen var det en militärflygplats, men det skulle finnas lokala agenter som skulle hjälpa oss tillrätta. Dessa sk agenter skulle vara iförda vita skjortor och röda slipsar. Jag kände redan innan landning att jag började bli nervös. människor i uniform med skarpladdade automat vapen och stressiga situationer brukar inte vara den bästa kombinationen för min stress tröskel. :D
När vi kliver av planet och får komma in på ankomst terminalen så möts vi av världens minsta flygplats.... Det var fullt av resenärer och de sk lokala agenterna sprang runt som dårar och skrek YALLA YALLA THIS LINE THIS LINE!!!!!!! Jag kände att jag började drypa av svett, och när de sk lokala agenterna skrek att alla måste byta kö, då höll jag på att bryta ihop... Tur för mig att eve har en väldigt lugnande effekt på mig. Efter mycket om och men så lyckades vi ta oss ut ur terminalen och mot bussarna som skulle ta oss till hotellet. Under denna korta vandring som var kanske 100 meter så tror jag att jag rökte 5 cigg. (man får röka på semestern)
När vi kommer fram till hotellet så blir vi inkvarterade på rummet. Vi fick ett helt okej hotell rum. Men ett tips för alla som funderar på att åka till Egypten kan vara att växla till sig små sedlar hemma i Sverige helst 5 och 10 punds sedlar för alla i Egypten förväntar sig dricks.
Efter inkvarteringen så var det dags att gå och äta lunch. Eftersom vi hade all inclusive så valde vi att äta i matsalen på hotellet. När vi kom dit så  möttes vi av sauterade grönsaker, ris, kött, kyckling och sallad. Vi åt med stor aptit och efter lunchen var det dags för att inviga stranden en snabbis.

Stranden var väldigt trevlig. Där fick vi stifta bekantskap med Ali beach boy. Alis jobb var att bära fram solmadrasser och stolar åt oss turister. Sedan passade han på att försöka sälja 4-hjulingssafari åt oss. Denna resa annordnades oxå av fritidsresor, men Ali annordnade dem billigare. Men det var ju en hemlighet. :)
Undrar just vad fritidsresor skulle göra om de fick reda på Alis sido projekt :)

Efter att vi hade legat på stranden i 2 timmar så kände vi att det började kurra i magen och att det var dags för middag. Vi begav oss åter till matsalen och där möttes vi av sauterade grönsaker, ris, kött, kyckling och sallad. Jag började få onda aningar, de kan väl inte servera samma mat flera gånger i rad?
Jag försökte peta i mig lite av maten, och få i mig lite vätska.

Efter maten begav jag och Eve oss ut för att ta en snabb tur på gatorna närmast hotellet. Så fort vi kom ut så kände vi att det var väldigt kallt. Så vi begav oss iväg för att leta tjock tröjor.
Vi hade väldigt tur och hittade tröjor direkt. Lite senare så hittade vi även parfym, sedan begav vi oss hem till hotellet för en god natts sömn. Den där flygplatsen tog verkligen knäcken på mig.

wihoo Nu är det inte många dagar kvar :D

Nu är det inte många dagar kvar till Egypten :D Det ska bli väldigt trevligt att få åka på semester igen. Speciellt att åka med Eve ska bli underbart. Jag kommer ju helt enkelt att ha den hetaste tjejen i hela Egypten :)

I helgen har jag och Eve haft Lotta och Jennifer på besök, det har varit super kul. Vi hade oss en ordentlig fest på fredagen så Scaramanga var golvad hela lördagen. :) Men det var väldigt trevligt, och jag orkade till och med följa med tjejerna och Eve och shoppa. Själ handlade jag mig en ny kavaj, för 300:- så nu är man värre än värsta Don Johnsson :D
Det har som sagt varit väldigt roligt att ha dem på besök och man får ju en uppdatering om vad som händer i bygden. :D Gnarp må vara litet, men när det kommer till skandaler är det få ställen som kan mötas med Gnarp :D
Det var en viss historia om en vis sten oxå...... Men det förkastades som ren och skär lögn :D

Idag har det oxå varit en hektisk dag på jobbet, tydligen ska jag ha ett möte med min chef angående framtiden, undrar just vad det kommer att innefatta?
Det hela var ju hans idé men det passade mig som handen i handsken eftersom jag ändå hade tänkt boka ett sådant möte med honom. :)

Jag och Eve har oxå fått en ny favoritsång :D
Passa er för att lyssna på denna, för den äter sig fast i er hjärna :D

Undrar om detta är Scaramanga eller Don Johnson

Jag ska verkligen försöka skriva ett par inlägg till innan Egypten, men tills dess får ni ha det jättebra

Scaramanga

Taxi Stockholm får på käften :)

I fredags jobbade jag kväll. Jag sitter i kassan och har fullt med kunder. Helt plötsligt tränger en man sig in i kön.
Mannen i fråga har någon form av sjukdom, möjligen Ms alternativt psykiskt.  Han har pga av sjukdomen inte kunnat tvätta sitt hår på länge, Detta gör att hans hår står rakt upp och är alldeles flottigt. Han har pga sjukdomen oxå svårt att gå, och använder sig av längdåknings-stavar för att gå.
Denna man stirrar mig rakt i ögonen och väser:
- Min taxi har inte kommit än.
- ok. Men du får vänta tills jag är klar med dessa kunder, så ska jag hjälpa dig strax.
Jag hjälper klart alla andra kunder, och vänder mig åter till mannen med den väsande rösten.
- så nu är jag klar, vad kan jag göra för dig?
- Min taxi har inte kommit.
- Har vi beställt den åt dig?
- Ja. (han kastar fram en lapp med ett fyrsiffrigt nr)
- Vad vill du att jag ska göra med detta nummer?
- Taxi, taxi.
- Vill du att jag ska ringa åt dig?
- Taxi, Taxi.
- Vilket bolag är det då?
- Taxi, taxi
- är det Stockholm?
- ja.
- ok. då ska jag gå och ringa.

- Välkommen till taxi Stockholm
- Hej Scaramanga, jag jobbar på en butik. Jag har en kund som säger att han inte har fått någon hämtning än.
- Oj då. Då ska jag titta. Det ser ut som om taxin redan har varit framme.....
- Det är omöjligt för min kund har stått därute hela tiden och nu håller han på att frysa ihjäl.
- okej då skickar jag fram en ny bil igen.
- tack så mycket.

Jag går ut till kunden och meddelar att taxin är på väg.

Jag går in i butiken igen och då ser jag en taxi svänga in framför butiken.
Kunden börjar flaxa med armarna och går fram till taxin. Men taxi chauffören släpper inte in honom i bilen.
Jag går ut och frågar chauffören vad som var problemet? Han svarade att kunden inte var hans kund.
Jag förklarar för kunden att det inte var hans bil och att nästa bil ska hämta honom.

Jag går in i butiken, då kör taxin iväg utan att ha fått någon ny kund.
Jag känner att jag börjar på att bli helt vansinnig. Venen i pannan pulserade väldigt hårt. och jag hade väldigt svårt att slå telefonnumret till taxi Stockholm :D

- Taxi stockholm, Godkväll.
- Hej. Jag heter Scaramanga, jag ringde tidigare angående en kund som inte hade fått sin taxi.
- Ja, jag ser det. Men taxin har varit där och plockat upp honom nu.
- Nä det har den inte. Min kund är fortfarande kvar och håller på att frysa ihjäl. Er chaufför sa att han inte var hans kund.
- Vad säger du? så får det inte gå till.
- Nä, det har du jävligt rätt i, er chaufför vägrade bara för att kunden ser skum ut. på grund av att han har en sjukdom.
- ojojoj. Ja jag ber tusen gånger om ursäkt. Jag ska genast skicka fram en ny bil.
- Det är inte mig du ska be om ursäkt, och nu är det så här jag går hem om 15 minuter. Är min kund kvar när jag går hem, då kommer jag att ringa polisen och anmäla Taxi Stockholm för diskriminering
- Jag skickar en bil nu.

2 minuter senare kör en taxi upp, det lustiga är att det är samma chaufför som tidigare nekat kunden att åka med. Jag kan lova att jag har aldrig sett en taxi chaufför som fått mer på käften än honom. Han går in och hämtar kunden, leder honom till bilen och packar in hans mat. Sedan går han in i butiken och ber mig om ursäkt :D

Jag kan lova att jag var rätt nöjd med mig själv.

Men nu ska jag sova.

Ha det bäst

Vardag igen....

Nu är helgerna slut och vardagen kommit åter. Jag måste säga att det är ganska skönt. Jag har ju inte varit så många dagar, så jag känner mig rätt sliten i kroppen. Det är även anledningen till att jag inte skrivit på ett par dagar igen.
Nyåret spenderades hos min syster med familj. Det var väldigt trevligt. Vi åt hummer och oxfilé. hela kvällen var en stor hit. Så det tackar vi för.
På nyårsdagen introducerade jag eve till en av mina traditioner. :) Jag tvingade henne att se Ivanhoe med mig :D
Eve hade aldrig sett Ivanhoe förut, och man kan väl med all rätt säga att hon var föga imponerad .... :D
Men hon är ju så gullig, som står ut med mig och tittar :)
Idag var sista dagen för att söka butiken, så nu börjar det bli riktigt spännande. Jag hoppas verkligen att jag får komma på intervju. :D

Idag är jag gräsänkling igen. Eve är i Uppsala för att visa sin lägenhet fö sin kompis som ska låna den i ett par månader. Så från och med  nu är vi sambos på riktigt. :D
Jag sitter och drömmer om Egypten nu, jag känner att det kommer verkligen att bli en resa för livet. Det ska helt klart bli väldigt roligt.

Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva mer, det händer väldigt lite just nu.
Vi får hoppas att det händer något mer imorgon :)

Ha det bäst

Scaramanga

Mannen som räddar varje nyårsdag :D