Bitterhet något som kommer med åldern?

Hej allihopa nu har jag missköt mitt bloggande igen, jag ber om ursäkt jag har ju jobbat helg och veckan har varit upp och ner vända världen på det privata planet. Så jag har valt att ha ett uppehåll så jag inte skriver en massa tok. :)
Idag har jag iaf varit på utbildning i Sollentuna hela dagen. Utbildningen behandlade matsäkerhet.
Detta ämne är ju gigantiskt med allt vad dokumentation heter. Men det är oerhört intressant och lärorikt. Man inser ju ganska snabbt vilka misstag man har begått under sina år i butik.
Men hela utbildningar har varit jätte nyttig för mig personligen. Jag hoppas bara att det kan inspirera mig att genomföra de förändringar som kommer att krävas för att följa upp alla nya föreskrifter. Men det mesta handlar ju bara om rutiner och med våra duktiga medarbetare kommer det inte att bli ett problem. :)

Men nu till dagens stora fråga kan bitterhet förklaras med ålder?
När vi kommer in i vår konferenslokal så sätter sig alla från vår butik brevid varandra. Jag ansåg att det inte var en bra lösning, då kommer vi ju inte att få något erfarenhets utbyte av de andra butikerna, och vi kommer att sitta fast i gamla hjulspår. Så när tillfälle gavs tog jag med mig en av mina kollegor och gick bort till ett annat bord där vi bytte plats med en äldre dam. Den äldre damen ville egentligen inte gå, men jag övertalade henne att mina kollegor som satt kvar inte skulle bita henne. Så efter ett tag gick hon iväg.
Vi presenterar oss och sätter igång med att arbeta med vår uppgift, vi blir klara tidigt och börjar diskutera butikslivet. Tanten jag diskuterar med är ca 20-25 år äldre än mig.
Hon börjar med att uttrycka sin oro över att fler och fler som henne som kan laga mat försvinner ut ur butikerna.
- Jag håller med dig sa jag.
- Ja Idag är det ingen som kan något om mat i butikerna.
- Ja men det beror ju på att väldigt många butiker satsar på centralpackat kött, och då försvinner ju kunskapen som tidigare fanns, sa jag
- Ja det är ju förjävligt. kunderna får ingen hjälp längre......
- Jag håller med dig till viss del sa jag, men samtidigt måste du ju hålla med mig om att butiks driften har blivit betydligt enklare idag. Idag behövs det ingen special kompetens för att sköta en köttavdelning.
- URSÄKTA???
- Ja, idag är det ju inte svårare att ha det fräscht i köttet än i frys avdelningen. Det gäller ju bara att ha goda rutiner vid beställningar och varuplock.
- Jaha, det säger du? Hur ska vi göra med kunderna då?
- Idag har vi ju väldigt fina hjälpmedel i och med internet bland annat.
- Vad fan menar du?
- Jag menar att du kan ta med dig kunden till kontoret fråga vad den är sugen på och välja en av de stora butiks kedjornas hemsidor och söka i deras recept banker. Då är ju till och med recepten allergi testade.
- Det tar alldeles för lång tid begriper du väl????
- Nej, det gör jag inte. Det där går fort och till och med kassa personalen kan utföra det.
- Jaha ¨så vi ska stänga en kassa då, för att gå och leta ett recept? Det kanske funkar hos er men det gör det inte hos oss.
- Det sa jag inte att ni skulle göra, jag gav bara ett exempel på hur man kan lösa problemet med servicen åt kunden.
- jaha genom att stänga kassan?
- Det sa jag aldrig, men även ni har väl golvpersonal eller ansvariga?
- jaaaa MEN DET SKULLE ALDRIG FUNGERA!!!!!
- Varför inte?
- För kunden vill kunna få svar direkt, det tar alldeles för lång tid!!!!
- Ja men det är ju bra med recept för då står ju alla ingredienser med och det kanske leder till mer försäljning som höjer snittköpet.
- KUNDEN BILL HA DEN SERVICEN MUNTLGT AV NÅGON SOM KAN!!!!!!!!!!
- Jag sa aldrig att det var optimalt, jag visade bara på en lösning för butiker utan kompetensen som DU besitter.
- DET ÄR BARA DUMT!!!!
- Annars kan man ju alltid utbilda mat inspiratörer.
- JAG VET ATT DET FINNS UTBILDNINGAR.
- Vad bra. tror du att cheferna oxå är beredda att lägga ut ca 8 timmar/vecka i ökade personalkostnader på mindre butiker?
- SJÄLVKLART INTE!!!
- Annars kan man ju alltid investera i recept maskiner i butiken....
- DET ÄR BARA TRAMS.
- Ja men då framstår väl mitt förslag som ganska begåvat?
- NEJ. din generation kan ju inte laga mat.
- Nä jag håller med dig, med det beror väl på att kunderna fått ett ändrat köpbeteende?
- NEJ DET BEROR PÅ ATT DE ÄR LATA!!!!!!!!
- ja jag kan ju bara säga att när jag kommer hem efter en dag på jobbet till min unkis lya då ställer jag mig inte och lagar rotmos & fläsklägg. Det skulle jag kanske kunna tänka mig att göra till helgen. Men inte i veckan.
- hööö det beror på att du inte kan!!
- Visst gör det det, men jag anser att det finns roligare saker i livet än att stå framför spisen och laga långkok.
- BAAAAAH Din generation är förlorad!!!!!!
- Men då kanske du inser att det rör sig om ett ändrat köpbeteende?
Hennes överläpp börjar nästan att dallra av frustration men innan hon fick tillfälle att ge mig svar på tal så började lektionen igen. Det var dags för redovisning och jag frågar runt bordet om någon kände sig manad att redovisa?
Kärring eländet utbrister DET KAN JU DU GÖRA SOM HAR TALETS GÅVA!!!!!
Sedan fortsatte dagen. Men tanten kom inte över att jag vågade ta en diskussion med henne.
Hon spenderade sedan resten av dagen med att gnälla över att hon behövde vara där!
Hon blev inte gladare när jag sa att jag tyckte det var intressant och att vi skulle se det som en merit.
- HÖÖÖ det kanske är användbart för din generation. men min har minsann växt upp med sunt förnuft!!!
- Då tycker jag iaf att vi får göra det bästa av en dålig situation då, även om vi inte gillar att vara här så har vi en skyldighet till våra chefer och oss själva att lära oss detta, eftersom vi är utvalda att gå denna utbildning.

Jag förstår mig inte på somliga äldre alla dagar. Hur kan man sätta sig och se ner på generationer av människor och deras idéer och värderingar? Samtidigt som man förväntar sig respekt för sin egen generation?
En del äldre som jag har träffat i mina dagar anser sig veta bättre bara för att de är just äldre?
Vad är detta för jävla skit snack?
Man kan aldrig bli respekterad för enbart sin ålder. Respekt är inget man får, det förtjänar man genom att föregå med gott exempel och ett öppet sinneslag.
Det är i alla fall min åsikt, och jag hoppas att jag kommer att kunna hålla fast vid den även när jag åldras.
Om jag inte gör det får ni gärna påminna mig. För då är det dags att genomgå behandling.

En annan sak som stört mig idag är varför är människor aldrig nöjda?
Vi har varit på ett kanon hotell
jätte god mat och suveränt fika. Ändå säger somliga jaaa det var väl ok!
Varför kan man inte bara se de små glädje ämnena i vardagen?
och se livet lite mer färgglatt?
Tänk vad människor skulle få uppleva mycket mer positivt om de hade en annan inställning till livet.
Det blir ju faktiskt inte bättre än vad man gör det till.



God natt

Scaramanga

Spirituell healer


Kommentarer
Postat av: Nizze

Verkligen en text som satte igång tankar ... om allt möjligt. Bravo!

2009-03-12 @ 11:51:15
URL: http://www.gnarsp.com
Postat av: Britt-Marie

Håller verkligen med dig! I allt! Trots att jag kanske tillhör "den äldre generationen"

(fast jag inte fattar det... hahaha)

En del människor är så fruktansvärt ANTI! Eller BLASÉ. Eller rädda?

Tummen upp för ditt inlägg!!

2009-03-12 @ 23:15:46
URL: http://blogg.aftonbladet.se/261

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0