Brev till SL

Hej.
 
Mitt namn är Scaramanga. Jag vill börja tacka er för en väl fungerande kollektivtrafik i Stockholm.
Ni får väldigt mycket obefogad kritik tycker jag. Somliga boende i vår fina huvudstad borde prova på att flytta längre norrut i vårt
avlånga land, för att få en inblick i hur bra de egentligen har det
 
Nu kommer jag till mitt ärende.
 
Detta utspelar sig ungeför klockan 01:30 natten mot söndag 22/3-09. Östermalmstorg. nedgång vid Fridays.
 
jag och min vän hade varit ute och roat oss på en restaurang på kungsgatan.
Vi var inte nyktra men vi båda är 30 år och ställer absolut inte till med besvär för någon. Vi varken skrek, sjöng bråkade eller något liknande.
Så även denna gång, vi kommer ju dessutom direkt från Mcdonalds och vårt enda mål var att ta oss hem på
kortast möjliga tid och få i oss mat.
 
När vi äntligen kommer fram till tunnelbanan och står utanför spärrarna så inser Stefan att han inte vet var han har kortet.

Han börjar leta efter SL kortet.
Då kliver två vakter över spärrarna och ställer sig i vägen för oss.
Stefan (S)
Vakterna (V)
Jag (J)

- (V) Ursäkta mina herrar ska nog inte åka tunnelbana!
- (S) Vad menar du?
- (V) Ni är för fulla, ni får inte åka med!
- (S) Lägg av, vad är det med er?
- (V) Ni är för fulla, gå härifrån!!
- (S) Jaha hur tycker ni att vi ska ta oss hem då?
- (V) Åk buss eller taxi
- (J) Jävligt snällt av er att dumpa oss som verkar vara ett så stort problem på en ensam taxi-/buss chaufför. Det kanske är bättre om vi åker tunnelbanan där det finns fler väktare?
- (V) Det är inte vårt problem!! Gå härifrån för fan!!
- (S) Ni är medvetna om att detta är ett kommunalt transport medel?
Vakterna blir än mer irriterade och tar på sig sina svarta skinnhandskar.
Vad deras intentioner med att ta på sig svarta skinn handskar kan man ju bara gissa sig till?
 
Jag och Stefan kände oss väldigt kränkta av denna behandling.
Vakternas beteende kändes ytterst obehagligt, Det kan väl inte vara mening att man ska behöva frukta för sin egen säkerhet på
grund av vakterna?
Jag har alltid haft ett stort förtroende för vakterna i tunnelbanan. Men efter att jag fick utstå denna behandling, börjas förtroendet naggas i kanten.
Vi gick ut på gatan och fick tag på en taxi som omedelbart körde oss hem till Midsommarkransen respektive Fruängen.
Om vi hade varit ett så stort ordnings problem så skulle nog inte en ensam taxi chaufför ha tagit upp oss, eller vad tror ni?
Nu fick vi tyvärr en onödig utgift på 400:-.
 
Idag när jag kommer hem från ett besök i staden.
Så kommer jag ut från tunnelbanan i Midsommarkransen, uppgång Svandamsvägen. Kl 19:35. Då ser jag ytterligare två väktare som hindrar två ungdomar, som är berusade från
att åka med tunnelbanan in till staden.
Dessa ungdomar varav en går på krykor. Ber att få åka med, för att de vet inte hur de ska ta sig hem annars.
Vakterna står lutade mot sin tjänstebil och flinar och säger att det inte är deras problem hur de tar sig hem.
Pojkarna ber då att väktarna ska skjutsa dem till Skanstull, så utgör de inget problem för sina medtrafikanter.
Väktarna bara skrattar och säger att de inte har något ansvar att skjutsa dem.
 
Jag tycker att det är bra att er personal upprätthåller reglerna i tunnelbanan, men vad skulle dessa pojkar ha ut gjort för hot mot
sina medtrafikanter? En av dem gick ju till och med på krykor?
Vad händer den dagen en människa drabbas av köldskador eller kanske något ännu värre på grund av denna behandling?
 
 
Jag skulle vara tacksam om någon tog kontakt med mig.
 
 
Mvh
 
Scaramanga

Kommentarer
Postat av: Marre

tur man inte bor i storstan och blir dikrimenerad.

2009-03-26 @ 22:42:03
URL: http://frug.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0