Kommunaltstyre?

Jag läste ett inlägg på allas vårt älskade facebook. Det är skrivet av en kär vän till mig och det lyder:

FOLKET DAGS ATT SÄGA IFRÅN! LÅT DOM INTE SPARA MER PÅ BARNOMSORG OCH SKOLA! TA BORT NÅGRA TJÄNSTE MÄN ISTÄLLET! VÅRD OCH SKOLA BEHÖVS!!!!! DAGS ATT VISA VÅRAT MISSNÖJE PÅ RIKTIGT! NÅGRA KAN INTE GÖRA ALLT, VI MÅSTE HJÄLPAS ÅT!!!!!

Inget fel i detta egentligen, men det väcks ju en hel del frågor.
Hur kommer det sig att barnomsorg/vård/skola alltid är i kris?
Jag förstår inte det, Vården kan jag ju förstå att det kan vara lite problematiskt att lägga budget för, men resten varför ska det vara så besvärligt?
Det måste vara väldigt sällsynt att man någongång får läsa att en kommun mår bra,
Om en kommun inte klarar sina åtaganden så borde den tvångsförvaltas. Jag tror att vi måste sluta tänka på kommunerna som "medborgarnas" driv dessa som privata företag istället, Fungerar det inte att driva vård/skola/omsorg kostnadseffektivt, vad synd men då måste vi titta över om det finns privata alternativ som fungerar bättre.
Jag tror inte att vi ska vara rädd för de privata alternativen, jag tror att det skulle gynna många mindre kommuner.
Jag säger inte att kommunal personal är lat. Absolut inte!!! Men det måste vara svårt att skapa motiverade medarbetare i organisationer som inte uppskattar och ser individen.
Det finns säkert jätte många bra chefer inom kommun och landsting, men det måste vara ett rent elände att bedriva ett gott ledarskap i en organisation som är genomsyrad av negativa känslor.

Ett förslag som man skulle kunna prova, det skulle aldrig fungera i praktiken jag vet, men liknande åtgärder har vidtagits vid flera stora svenska företag med gott resultat.
Man säger helt enkelt upp hela personalstyrkan och sedan låter man de starta företag. Enbart de driftigaste medarbetarna skulle våga starta företag, Dessa skulle sedan kunna välja att anställa sin gamla kollegor, eller hitta nya medarbetare. Dessa skulle sedan få lägga anbud på sina gamla jobb.
Jag tror att det skulle spara kostnader åt kommunerna samtidigt som arbetsmiljön skulle förbättras för de "anställda".
Jag tror att människor som styr sin egen tid blir lyckligare, jag tror oxå att arbetet skulle bli mer effektivt, när det blir färre led i organisationen

Nu är det säkert en del som tänker nu har det snurrat runt för honom. Men tänk efter vilken del i den kommunala sektorn skulle detta inte fungera på?
Man kan ju givetvis inte bara säga upp alla, men man skulle kunna börja tillämpa principen redan nu, då skulle kommunen inom x antal år ha frigjort sin organisation
Tänk vilken frihet detta skulle innebära för många kommuner, inget personalansvar.
De skulle kunna lägga sin budget och  sedan ta in anbud på tjänster som behöver utföras. Detta skulle garanterat leda till sänkta kostnader.

jag vet inte varför jag egentligen skrev detta inlägg. Men det är något med kommunalt styre som får mig att bli små irriterad.

Glöm inte morsdag på söndag!!

Nu ska jag äntligen gå och sova

sov gott

Scaramanga

Kommentarer
Postat av: Berra Skägg

Hej!



Jag håller med dig, det skulle bli bättre och effektivare på alla vis och alla skulle gå till jobbet med ny energi, istället för att bil avskedad

å jobba som vikare ibland kanske om de har tur. Jag tror att vi måste in med lite mer antrprenörtänk lite mer överallt i samhället, det skulle va bra.

2009-05-27 @ 21:53:01
URL: http://berrasfunderingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0