Besök på karolinska universitet sjukhuset i Huddinge.

Idag var det dags för mitt besök på sjukhuset. Idag skulle det avgöras om jag är "lämplig" som körkorts innehavare, eller om jag ska få fortsätta att gå.
Jag och Eve vaknade upp klockan 6. Eve hade erbjudit sig att följa med, och jag hade gladeligen tackat ja. Vi kliver upp och äter en väldigt snabb frukost innan vi rusade iväg till bussen.
Jag har lusläst kallelsen innan jag skulle dit, och det var ju en väldig tur.
För tydligen kan man inte betala med kontokort på neurologmottagningen på ett av Sveriges största sjukhus.
Detta retade mig väldigt, väldigt mycket. Så när det blev min tur i luckan så kände jag att detta måste utredas.

(S) - Godmorgon.
(R) - Godmorgon.
(S) - Jag skall hit på besök idag.
(R) - Jaha, legitimation, tack.
(S) - Varsågod.'
(R) - Då kan du sitta ner, så kommer de att ropa upp dig.
(S) - Kan jag få ställa en fråga?
(R) - Ja.....
(S) - Hur kommer det sig att ett av Sveriges största sjukhus enbart accepterar kontant betalning?
(R) - Det vet jag inte.
(S) - Men du måste väl hålla med om att det är konstigt?
(R) - Det har aldrig varit ett problem förut!!
(S) - Okej, men varför inte använda kortbetalning? Det måste ju vara få som går runt med kontanter?
(R) - De flesta har frikort,....
(S) - och vi som inte har det?
(R) - Jag vet inte.
(S) - Du kanske kan ta upp frågan på något möte ni har?
(R) - Ja, jag kan ju fråga........

Jag och Eve sätter oss ner och blir inropade nästan på en gång.
Läkaren börjar förklara proceduren kring dessa eeg tester och frågar om jag har gjort något förut.
Jag svarar att det har jag. Sedan kan jag inte låta bli att ställa frågan.

(S) - Kan du förklara för mig i vilken situation i livet som man behöver ligga under ett stroboskop och hyperventilera?
(L) - ååh men du ska inte göra det samtidigt. först ska du hyperventilera sen ska du ligga under stroboskoplampan. :)
(S) - Det är väl i princip samma sak, men vilken situation i livet ska det efterlikna?
(L) - hmmm hmmm ja om du kör in och ur en tunnel med bil....
(S) - Ska jag hyperventilera då?
(L) *fnys* - det gör du inte samtidigt. och du kan kanske tänka dig situationer som du hyperventilerar i.
(S) - Ja, det kan jag. Men jag ser inte poängen att göra det i nära samband med varandra.
(L) - Var god och ligg ner, tack.

Sedan tog den sedvanliga förnedringen vid. :( Att behöva ta på sig en mössa gjord av gummislangar och en uppsjö av elektroder i håret är inte den vackraste synen man kan skåda.
Detta nazi experiment har inte förändrats under min livstid. Det är fortfarande samma mössa, samma elektroder. Hur kommer det sig att utvecklingen inte har gått framåt på 30 år?
Det borde ju gå att undvika att sätta fast alla dessa elektroder med den där äckliga gelen. Det är ju ett elände för oss som är hårömma. :(
Undersökningen tog sin början och jag måste säga att det hela gick väldigt bra. Men det störde mig som fan att behöva ha ett stroboskop 20 cm från ögonen. Sedan att behöva stirra rakt in i ljuset gjorde ju inte mitt humör bättre.
När undersökningen var klar kände jag att det var dags att ställa en fråga som jag länge undrat över.
(S) - Ursäkta, får jag fråga en sak?
(L) - ja....
(S) - Har ni som utför dessa tester provat det på er själva någon gång?
(L) *FNYS* JA det ingår i utbildningen.
(S) - Jaha. Vilken tur då vet ni ju hur det känns.
(L) - ja.
(S) Ja adjö då, hoppas ni får en fortsatt trevlig dag.
(L) *fnys* ja detsamma.

Som ni ser kära läsare så är nog Scaramanga århundradets dröm-patient. Men vad ska man göra? Ibland så krävs det att man börjar ifrågasätta dessa halvgudar och deras sanningar. Det kan ju inte vara meningen att utvecklingen ska stå helt stilla under 30 år?
jag vet inte, men om man inte kan jämföra dessa nazi experiment med tortyr då vet jag inte. Det kanske är dags att kontrollera detta mot FN:s mänskliga rättigheter?
Jag vet iaf en sak, om jag inte lyckas få mitt körkortstillstånd denna gång, så kommer jag aldrig mer att besöka en ep läkare.
Men vi får hoppas på det bästa.

Ha det bäst

Scaramanga

Ps tack Eve för att du följde med, det betydde mycket.






Nazi experiment. i Sverige 2009








Kommentarer
Postat av: Eve

Det var väl det minsta jag kunde göra :) hoppas sällskapet gjorde vistelsen lite behagligare iaf. Puss!

2009-11-09 @ 19:29:28
Postat av: syster yster

hahahahhahahhahahahhahahahhahahahha du förnekar dej aldrig. har just läst om läkarbesöket samt matlagningen, hahahahahahahahahahahahahhaha. tack o lov att du skriver under nick, usch o fy för att du avslöjar din rätta identitet, Elisabeth:)

2009-11-12 @ 20:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0