Reflektioner om Thailand.

Så nu har man kommit hem och fått sovit en natt i sin egen säng :)
Så nu är det kanske dags för en summering av min Thailands resa.

Det har varit väldigt roligt och väldigt lärorikt att vara i kontrasternas land Thailand.
Jag har på denna resa fått uppleva allt som en Thailands resenär bör uppleva. Allt från ett varmt hav. Det var 34 grader varmt. Till Lyckliga gatan. Gatan med alla krogar och de så kallade "turistvärdinnorna".
De första dagarna tillbringade vi ju vid bron över floden kwai. Det var faktiskt resans höjdpunkt enligt mig. Det var roligt att få se bron och alla aktiviteter runt den. :)
Hua hin var oxå väldigt trevligt. Det var ju betydligt större, och bargatorna mer utvecklade. De första dagarna känndes det väldigt stötande att se de sk "farlangerna" med sina unga Thailändskor.
Farlanger betyder utlänning på thailändska fick vi lära oss.
Men det märkliga var att man vande sig vid det. Det är ganska märkligt med tanke på att jag i vanliga fall tycker att detta brukar vara väldigt avskyvärt. Men det var ju lika bra att vara tyst och inte säga något eftersom Hua Hin med ett annat ord kan beskrivas som en svensk koloni. Annars kanske man hade fått en box om man yttrat sig, vem vet?
En enda gång mådde jag riktigt illa, det var när vi var uppe vid bron och skulle gå på massage på kvällen. Då råkade vi hamna fel och en man ledde in oss i ett så kallat "badhus". Där satt kvinnorna bakom en glasvägg iförda minimala bikinis och väntade på att bli utvalda, för att utföra "massage". Jag blev alldeles vit i ansiktet och sedan vände jag och Vulva i dörren, detta var inget för oss.
Det var nog bland det värsta jag har sett i mina dagar. Man kan ju fundera på hur männen som besöker dessa sk "badhus" tänker?
Men det måste ha något med makt att göra, det är den enda anledningen jag kan komma på. Människor som inte har något att säga till om i sin vardag känner kanske ett sug efter det?

Det var helt annorlunda i Hua Hin det märktes att kungen hade sitt sommar residens där, det var mycket smakfullare överallt.
"Turistvärdinnorna" på barerna märkte direkt om du inte var intresserad av deras tjänster. Då kunde de istället sätta sig och spela fyra i rad eller kort med oss. De var jätte snälla att prata med.
De berättade om sina liv och vart de bästa discona låg mm.

Restaurangerna i Hua Hin höll överlag en bra kvalitet tycker jag, jag är ju inte mycket för thaimat. Men det fanns ju en hel del att välja på, så jag behövde ju inte svälta direkt. Sen fanns det ju väldigt många restauranger med skandinavisk mat. Det är ju som sagt en svenne koloni.

De så kallade ladyboysen förtjänar oxå att nämnas. Man har ju hört skräckhistorier om svenskar som har hamnat i säng med dessa på sina besök i Thailand. Jag har alltid trott att detta var skitsnack. Men efter mitt besök i Thailand så förstår jag hur dessa människor kan ha begått dessa misstag. Det var ju i princip helt omöjligt att se någon skillnad. Så många barrundor fylldes ju med vadslagning om vad det egentligen var för sort?
Det är oxå märkligt att dessa sk ladyboys erhåller en så hög aktning i Thailand. Tydligen är det väldigt fint att vara Ladyboy och om man har genomgått alla operationer så är det bara en fördel, för då tyder det på att familjen har pengar.... Jag tror RFSU har en hel del arbete framför sig om de ska lyckas få samma acceptans i Sverige. :)

Jonas fester har varit väldigt roliga. Det var verkligen en upplevelse att få åka på båten.
I samma hamn som den låg, så hade illegala burmeser sina fiskebåtar. Guiden berättade för oss att pojkarna går ombord på båten vid 8 års ålder. Sedan fick de inte gå iland innan de dog. Om dessa illegala burmeser hade tur så levde de tills de blev 45 år gamla....
Det fanns ju inga toaletter på dessa båtar utan behövde du göra dina behov så var det bara att sätta sig på kanten inför alla andra. Detta såg vi med egna ögon.
Om någon av dessa burmeser avled på båten, så blev de helt enkelt kastade överbord. Begravning var för dyrt.
Jag har aldrig sett någon värre misär än dessa båtar. Det var hemskt att se. Men guiden berättade att det ändå var bättre för pojkarna än att bo kvar hemma i Burma. Då kan man fundera över om det inte är dags för världen att göra en kraft ansträngning för dessa stackars människor?
Guiden berättade oxå om man såg ett bråk mellan dessa människor så gjorde man bäst i att hålla sig undan. Ett människoliv var inte värt ett ruttet lingon för dem. De sprättade upp människor och kastade dem i havet.

Vad man har lärt sig om sig själv?

Jag kan ju bara säga att denna resa har inte enbart varit en resa, det har ju oxå varit en upplevelse på det personliga planet. Jag måste säga att denna resa har gått över förväntan. Med tanke på hur många vi var och alla kompromisser som måste utföras. Jag brukar i vanliga fall ha ett ganska klent tålamod om man inte kommer fram till ett beslut ganska fort. Men jag måste säga att resan har gått mycket bra. Vi har alla haft en bra dialog med varandra. De diskussioner som har uppkommit har ju varit av obetydlig art och har blåst över snabbt. Så personligen har jag lärt mig ganska mycket när det kommer till att kompromissa och lyssna på andra. Men det är ju min egen reflektion.

Detta var ju min första längre reflektion angående Thailand.
Jag kommer säkert att skriva flera.
Men detta räcker för denna gång.

Jag måste oxå säga att det var en fröjd att komma hem till lägenheten. Min älskade eve är ju verkligen mån om mig. Hon hade handlat hem frukost och grönsaker åt mig. Så jag hade nog det bäst av alla som kom hem från Thailand. :D

Sedan kan jag ju bara säga att det var helt underbart att få sova i min egen säng igen, och få sova med eve. Det har jag saknat väldigt, väldigt mycket.

Ha en bra dag

Scaramanga


Kommentarer
Postat av: syster yster

Lilla söta scara, både jag och Jonas tackar dej för att du förgyllt vår resa....inte minst stunderna i poolen kommer för alltid att finnas på våra näthinnor.

Kram till dej o eve

2009-10-23 @ 16:58:41
Postat av: kulturella

labrador... betyder bonde.... men baden var bra..

2009-10-25 @ 12:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0