Posten en gammal död vän .....

Vad ska man säga om postens avreglering. Den har ju varit i kraft ett par år nu. Förr så fick man hem sitt avi och fick springa runt halva Sverige för att lyckas hämta ut det av någon sur gammal posttant. Denna posttant hade antagligen jobbat inom posten i minst 50 år, hon hade tappat det mesta av service intresset. Hennes största dröm bestod av att längta tills det var dags för stängning klockan 16. 16:01 var betongbunkern låst och skulle du komma in då var det bara att planera en stöt på värsta jönssonligan manér. Naturligtvis så var detta dömt att misslyckas och allt som oftast vandrade man hemåt med svansen mellan benen, dagen efter fick man jobba halvdag för att kunna ta sig till utlämningsstället och förhoppningsvis få ut paketet. (Detta var enbart om det inte fanns några skavanker på leget eller annat som den gamla posttanten kunde störa sig på, fanns det så var det bara att åter bege sig hemåt och återvända med nationella insatsstyrkan för att lyckas hämta ut paketet dag 3:) )

Nu ska jag berätta en sann historia för er som jag och eve upplever ett par dagar innan påsk. Nu när posten är avreglerad så har de gamla sura posttanterna pensionerats och ersatts av jourlivs biträden som har ett ännu sämre mått av service, än de stackars gamla posttanterna. Dessa nya utlämningsställena ligger ju oftast väldigt bra till för konsumenten och har betydligt längre öppettider. Men när det kommer till kompetens, språk och vilja att leva upp till sin roll på marknaden som postombud då föll korthuset ihop väldigt fort. Posten har gett dessa butiker/företagare ett super läge jämfört med sina konkurrenter på den lokala marknaden. Det vore väldigt intressant att veta vilka kriterier som låg till grund för posten när de tog beslut om vilka som skulle få axla ansvaret för en gyllene marknad med service och merförsäljning av vilka varor dessa sk näringsidkare kan tänkas kränga..... Jag skriver så kallade på grund av att det inte finns något mer passande ord för dem, de är inte matbutiker och de är inte kiosker. 

Nu kommer historien:

Jag och eve bestämde oss för att skicka postägg till våra yngre släktingar. Vi hittade jättebra paket som var avsedda för ändamålet, dessa var oxå tillverkade av posten och delades ut vid godisavdelningen i en butik vi besökte. Det stod tydligt markerat att man skulle sätta dit 4 frimärken för att få skicka 200g godis inom Svea rikes gränser. Sagt och gjort vi inhandlade godis och frimärken och gick hem för att posta paketen. Vi upptäckte att det fattades ett frimärke, men då kom vi på den smarta lösningen att vi springer iväg till postombudet så kan vi lämna in dem på en gång. :D
När vi äntligen kommer fram till kassan så frågade jag om de hade hämtat posten för idag,
- Nää kompis, det lugnt. Det går bra att lämna vaaaa.
- Vilken tur, vi behöver ett frimärke till. Sen vill vi skicka dessa 4 paket.
Han tittar på paketen och sedan lägger han dem på vågen, Efter vågen tar han fram en ram i pappp som ska föreställa ett brevinkast.
- Kompis Va, du måste betala skrymmande avgift va.
- URSÄKTA?? Och varför i hela helvete då?
- Går inte in i lådan va. (Dumhuvudet står och försöker föra in vårt paket genom sin ram i papp.
- Menar du allvar? Du ser att paketen är från posten va?
- Java. Måste betala.
- Då kan jag ju lika bra ta mina paket, gå ut genom din dörr och kasta dem i brevlådan och på så vis undvika din jävla skrymmande avgift?
- ja va kompis, jag gör ju bara mitt jobba, va.
- TA HIT MINA PAKET NU!

Jag stormar ut ur denna sk butikslokal och kände hur min ondske ven i pannan bara pumpade. Det var tur att Eve var med annars hade jag nog fått ett psykotiskt utbrott och hotat detta postenombud med terrordåd :). Men det stackars ombudet hade tur att eve var med. Hon har gott inflytande på mig och mitt humör. :D
Jag brukar stödja alla avregleringar i samhället, men tacka vet jag bittra posttanter än en gnidig jourlivs ägare, som ser pengarna rulla in pga att de är ensamma i området med tjänsten och alla tvingas besöka dem.
DET ÄR FEL OCH JAG TÅL DET INTE!!!!!

De som gjorde sig skyldiga till att avreglera posten borde få stå till svars!!!!!!!!

Jag vill ha mina bittra tanter tillbaka de hade iaf kompetensen!!!!

Ha det bra

Kommer att bli en flitigare bloggare framöver!



Vila i frid min gamla vän, din paketutlämning är död !!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0