Fjällvandrarna :D

Vi vaknade dag 3 och upptäckte att vädret hade blivit betydligt bättre. Vi kastade i oss frukost och packade ryggsäcken och gav oss iväg mot Helags, Sveriges sydligaste glaciär. :)
Det är 1 mil vandring enkel väg för att komma fram till turiststationen som är belägen nedanför berget men
vi bestämde oss för att göra en toppbestigning oxå ,1797 m.......



På denna bild har vi precis kommit upp på kalfjället och Helags är fortfarande insvept i moln.



Den sanna fjällvandraren personifierad Iförd burberry solglasögon, cigg och gympadojor. :D



Ju närmare vi kommer desto bättre väder blev det. :D Det var faktiskt en riktig höjdar dag :D



Här har vi påbörjat vår toppbestigning. Vi valde att gå upp på högra sidan och ner på den vänstra.
På bilden ser vi en super het eve som njuter av solen :D







De bilder som är tagna från toppen så som denna fick eve ta. För jag började drabbas av svindel. Det var grymt högt. Nödvändigt att släpa sig 1,8 km rakt upp för att sedan knappt kunna njuta av utsikten. :(. Men det gick ju bra så länge jag höll mig borta från kanten.





Här är vi på toppen. Det blåste rätt friskt :) Vi hade väldig tur att vi kom upp på toppen exakt samtidigt som två äldre män som hade bestigit helags från den motsatta sidan. De hjälpte oss att ta denna bild :)



Här är vi på väg ner. Glaciären är en väldigt mäktig syn.



Detta är min personliga favorit bland alla bilderna vi tog under vår vistelse i fjälls.
Pappa tog en motionsrunda och mötte oss halvvägs uppe på helags så det är han som har tagit bilden.
Man kan ju fråga sig om han sprang för motionen eller om han var orolig när han hade släppt iväg mig som är sådan naturmänniska på fjällvandring? :D





Här kan jag lova att det är någon som har otroligt ont i fötterna, och det är bara 1 mil kvar att gå hem till stugan. Jag övervägde i mitt stilla sinne att ringa fjällräddningen så att jag fick helikoperskjuts. Men då hade man ju fått höra det för all framtid så det var bara att släpa sig hemåt. Så fort jag satte i fötterna kändes det som om någon slog in en spik i dem. Men jag överlevde, men det hade inte varit möjligt utan eve.

Hela vår fjällpromenad tog oss 12 timmar. Tiden upp och ner på berget tog 5 timmar. Det var rätt skönt att få middag när vi kom hem. DET KAN JAG LOVA!!!! :D

Sedan somnade vi direkt.

Men jag hoppas att vi snart återvänder till stugan, det ger kraftig mersmak varje gång man kommer dit.

Ha det bra

Scaramanga



Kommentarer
Postat av: Eve

Ja, fint hade vi det!

2010-08-25 @ 12:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0