Egypten dag 5

Klockan ringde 06:00. Det var dags att kliva upp för att äta frukost. Jag kände oxå en stark stress över att jag började få dåligt med egyptiska pund.
Vi vandrade ner till matsalen och intog vår frukost. Det var inte någon större upplevelse, man kunde ha ställt högre krav på den med tanke på hotellets övriga standard. Men till min glädje upptäckte jag och eve att hotellet hade en bankomat, så jag passade på att fylla upp reskassan.
Ni kan kanske förstå känslan av att få ny-pressade egyptiska pund istället för sedlar som varit i omlopp i 20 år..... De gamla sedlarna krävde efter användadet en ordentlig sanering av händerna. :D Vi gjorde ju av med 2 flaskor handsprit på en vecka :).
Efter frukosten var det dags för att checka ut och avfärd mot pyramiderna.
Vi hade ju tur som bodde så nära, så resan var bara 3 minuter med buss.






Eve på väg ut ur cheopspyramiden. Ett av världens 7 underverk. :D



Som ni ser så är stenarna som pyramiderna är byggda av är väldigt stora. Den största stenen väger enligt forskarna ca 80 ton. Men genomsnitts stenen väger bara 2 ton...



Här blir eve fotograferad med en av de som sköter kamelritterna vid pyramiderna. Han virade en hemsk trasa runt hennes huvud som hon inte fick ta bort för honom.





Här bär det av på en kameltur/fotosession :D Vi blev råda att inte rida kamel vid pyramiderna pga av olycksrisken. Ja ni ser ju själv hur väl vi lyssnade.... :D Underlaget som vi rider över består av sand och stora stenar :)



Hej hej. detta blev en fin bild med tre pyramider i bakgrunden. :D



Dom kallar mig sheik Scaramanga :D



Här är vi vid utsiktsplatsen vid Gizaplatån. :D
Jag tycker det blev en super bild :D Eve är ju bara för snygg



Vem är mäktigast pyramiden eller Scaramanga? :)



Även eve besegrar pyramiderna :D



Denna bild var en lyckoträff. Vi blev helt plötsligt ensamma inne i en pyramid. Eve skyndade sig att hoppa ner i sten-sarkofagen som fortfarande står kvar inne i pyramiden. Så här ligger hon som eve farao. Härskare över hela världen :D
Hade vi blivit påkomna med detta tilltag så hade det nog blivit dryga böter och beslagtagen kamera. ;D



Dags för ett besök vid sfinxen :D Den var väldigt mäktig tycker jag.



Fan vad du smakar illa...... Har ingen hånglat upp dig på flera tusen år? :)



Har du en affär med en flera tusen år gammal sfinx eve?  :)




Kärlek under sfinxen :D



Sfinxen är ju bra snygg ändå. Tydligen var det muslimerna som såg till att hugga bort näsan på sfinxen för att visa att islam var överlägset alla andra religioner

Nu ska jag visa en vanlig syn i Egypten först så har vi liemannen.........



Fan jag tror jag dör, toapapperet är slut.....

Döden.



När man ser bidéslangen då var man glad att man hade stulit med sig toapapper från hotellet :D (Tack för tipset Jonas)



Trafik situationen i Kairo :D Ett enda stort Kaos.

Efter pyramiderna var det dags att besöka världens näst största basar



Denna basar var sjukt stor. Det var hur mycket folk som helst, men mycket prut vänligt. Jag önskar att vi hade haft mer tid här. Men vi gjorde en del fynd här. Eve handlade bla ett jätte vackert armband och en del andra sovunirer. Jag handlade bla bokstöd i brons. :D

Efter basaren gjorde vi ett stopp på ett papyrus institut innan bussen återvände till Hurghada. Vi var framme vid vårt hotell vid 23 tiden. Ni kan ju tänka vilken middag som hotellet höll varm åt oss. Just det sauterade grönsaker och ris....... SUCK. Jag åt lite gurka o tomater innan jag gick och sov, och stackars Eve åt inte mycket mer.

Mvh

Scaramanga

Kommentarer
Postat av: Eve

Hehe, jävligt bra är man ju, men jag vet inte om jag skulle kalla mig själv ett av världens sju underverk...men...ja... du har nog helt rätt :D

2010-02-04 @ 07:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0