Egypten dag 2

Vi vaknade på morgonen runt klockan 8. Det var verkligen fint väder så vi hoppade i shortsen och begav oss ner till matsalen för att äta frukost. När vi kommer ner till matsalen så möts vi av ägg som är kokta så att gulan har blivit grön, omelett, yoghurt som står framme i värmen och en massa sötsaker. Jag suckar för mig själv, men gör mitt bästa för att peta i mig lite mat. Efter frukosten var det dags för att infinna sig på ett informations möte som fritidsresor höll på ett systerhotell till vårt. Vi begav oss iväg för att leta upp detta hotell efter en vägbeskrivning som vi fått av receptionspersonalen på vårt hotell. Men det visade sig enklare sagt än gjort att hitta rätt.
Hotellet som vi skulle hitta fram till hette Triton empire hotell inn, vi gick förbi ett hotell som hette Empire hotell, vi hade vid det här laget fått sällskap av ett par finska familjer som skulle på samma möte.
Vi frågade en rundlagd man på gatan om han visste var detta hotell och möte låg?
Han sken upp och sa att han visste och begav sig iväg in på några bakgator. Jag sprang efter de finska familjerna och mannen, men eve var betydligt mer tveksam.
E - Det här är inte rätt.....
S - Men han sa ju att han visste....
E - Men det står faktiskt inte Triton empire hotell inn .......
S - Nä jag vet, men han säger ju att det är här, och då måste det ju vara här......
E - Jag tror iaf att det är fel!

Vi kom fram till en bakingång till Empire hotell, och den rundlagde mannen gick in där åtföljd av de finska familjerna.

E - Det här är fel.
S - Men han sa ju att det var här. Då måste det ju vara det.
E - Nä, jag tror det är längre upp på gatan.
S - Äh kom nu, alla andra går ju här....
E - Det är fel. Vi kommer inte att hinna i tid,
S - Nä men vi kollar iaf, är det fel så går vi vidare.
E - Då är det försent!
S - Ja men kom nu, jag tror det är rätt.
E - Om det där informationsmötet är på finska så får du översätta åt mig!
S - Det fixar jag, bara du kommer.....

(Eve blev en smula stresssad över hela situationen)

Vi följer efter alla andra och har sådan tur att vi kommer rätt. Jag påpekar till fritidsresors personal att det var en ytterst kass vägbeskrivning de hade gett oss, men pappskallarna bara skämtade bort det.
Vi satte oss ner och lyssnade på informationen, och anmälde oss till en citytour.

Vid fyra tiden begav vi oss iväg på denna citytour.
Vi blev upphämtade vid vårt hotell med buss. Vårt första stopp var Hurghadas vita moské



Tyvärr fick vi inte gå in i moskén pga vår storlek på gruppen.
Stopp nr två på vår citytour ut-gjordes av en parfymfabrik. Men eftersom jag och eve hade handlat parfym redan första kvällen så kändes det ganska lamt för vår del. Men det var väldigt mycket goda dofter och vackra flaskor. :D



Vårt tredje stopp för kvällen ut-gjordes av ett besök vid nya marinan. Det är Hurghadas nyaste och fräschaste område. Här ligger ett flertal väldigt bra restauranger och affärer, och allt är väldigt rent och snyggt. :D Till skillnad från resten av Egypten.



Det var helt klart väldigt fint där på kvällen.

Sista stoppert för denna citytour bestod av ett stopp vid basaren för att lära oss pruta. hurghadas basar är inte så stor. Men eftersom vi var ovana så kändes det ganska besvärande att alla försäljare sprang efter oss och ropade.
Men det gick över ganska fort, man upptäckte snabbt att det Egyptiska folket är väldigt varmt och gästfritt. :)
Eve hittade en "orginal" burberry väska för 120 kr. :D



Efter detta stopp var det dags för att återvända till hotellet och en god natts sömn. Det skulle visa sig att det skulle behövas :D

Mvh

Scaramanga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0