Egypten dag 3

Dag tre vaknade vi pigga och glada för att gå ner och äta frukost. När vi kommer in i matsalen möts vi av sauterade grönsaker, ägg som har blivit gröna, yoghurt som står framme i värmen och sötsaker.
Redan innan jag tar min första tugga så känner jag att hela min aptit flyger ut genom fönstret. Det gick helt enkelt inte att äta skiten.
Efter den så kallade frukosten gick vi ner och slappade på stranden. Efter ett par timmar kände vi att det var dags för oss att ge oss ut på stan för att shoppa lite souvenirer. Vi valde att åka till sheraton road eftersom det är ett stort shopping distrikt i Hurghada.

Hurghada, Sheraton Road

Vi hittade en hel massa olika roliga affärer att gå in i. Vad som är bra för oss turister är att alla butiker säljer samma sak. Så om man inte får det pris man vill ha av försäljaren så är det bara att gå tre meter till nästa affär för att hitta samma sak.
Här på sheraton road så fick jag oxå i mig mat på riktigt för första gången på tre dagar. Vi hittade vår favorit restaurang här.



Vad man kan säga om Egyptiska Mcdonalds har dubbelt så stora portioner som svenska mcdonald. Det var super bra, mcdonalds internationella städprogram fungerade här oxå. Så toaletterna var fräscha. Efter att vi hade spenderat ett antal timmar på sheraton road så var det dags att återvända till hotellet för ett par timmars sömn innan bussen skulle ta oss till Kairo för vår två dagars tripp i faraonernas fotspår.
Ett gott tips för alla utlandsresenärer: Se till att ta med ett visitkort med adressen till hotellet ni bor på.
Detta var något som jag och eve hade glömt bor, så när vi skulle försöka få en taxichaufför att förstå vägen så blev det problem. Taxi i Egypten är super billigt man kan åka en lång sträcka för 10 pund. och börjar de bråka om priset så tackar man bara nej. för inom tre sekunder har man hittat en ny taxi bil.
Men vi hoppade in i bilen och började åka. Vi åkte och åkte och åkte. Både jag och Eve började tänka det värsta, att vi skulle bli mördade på en bakgata i Hurghada. Bli stympade och serverad som egyptisk kebab.
Men vi hade tur och taxi chauffören hittade fram till vårt hotell och släppte av oss.
När vi kom tillbaka till hotellet var det dags för att äta en sen middag. Vad tror ni serverades? Jo dessa förbannade sauterade grönsakerna, ris kyckling och snusk kött. Jag fick helt enkelt leva på gurka och tomater.
Vi återvände till vårt hotellrum för att vila och sova lite för bussen som skulle ta oss till kairo skulle gå 03:40 på natten.
Jag började ju drabbas av resfeber och kunde inte sova.

Mvh

Scaramanga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0