Egypten dag 4

Klockan 03:00 ringde klockan...... Jag hade lyckats sova i ca 2 timmar. Jag vaknade och kände att jag var inte på mitt bästa morgonhumör.
Jag kände mig stressad och det kändes som om allt tog lång tid. Toalett besök, rakning, på-klädning. Jag var som sagt inte så glad, men som tur är så har Eve en lugnande inverkan på mig.
När vi beger oss mot receptionen för att kliva ombord på bussen kommer vi på att vi glömt biljetterna. Jag rusar tillbaka till rummet för att hämta dem, och jag hinner precis tillbaka tills bussen ska gå. Jag spenderar den närmaste halv timmen med att muttra över vilken jävla färd detta skulle bli..... :) Stackars eve vad hon får stå ut med mig. Bussen var väl hyfsad, det fanns ju allt man kunde begära så som toalett och säkerhetsbälte. Vi hade en väldigt trevlig guide oxå som var från Danmark och hette Melina. (Det var ju oxå något som jag klagade ganska frisk på, från början)
När vi rullar iväg mot kairo så börjar jag nynna på min favorit sång för hela den här resan.



När vi gör vårt första stopp vid 06:30, var det dags att äta vår medhavda frukostlåda. (frukostlådan hade vi beställt dagen innan) Jag hade inga större förhoppningar på denna låda, men när jag öppnade den så höll jag på att kräkas. Där låg ett grönkokt ägg, 3 mackor som var från förra sekel skiftet, en banan och någon form av juice .......
Men jag lyckades pressa i mig ägget och juice sen så fick Eve ta det hon ville ha. Vi hoppade åter på bussen och begav oss i väg mot Kairo. Jag lyckades till och med somna så jag fick iaf ett par timmars sömn.

Vårt första stopp i Kairo var Citadellet och Mohammed Alis moské.
Det var riktigt häftigt, citadellet var byggt av Saladin år 1176. Det var en grym försvarsanläggning minst sagt.



Men som överallt annars i detta land så var det grymt smutsigt. Jag gick in på toaletten, jag tittar på människorna som står i kö. Jag funderar varför de inte använder den toalett som uppenbarligen är ledig? Jag tar ett steg mot dörren och börjar precis öppna den när den smäll igen i mitt ansikte. Tydligen så var låset trasigt på dörren så mannen satt och höll emot dörren :D och när jag höll på att öppna den så fick mannen panik och slängde igen den 1 cm från näsan på mig. Jag fick en chock och kunde inte uträtta mina behov på den toaletten något mer. :)
Så jag gick ut och ställde mig och väntade på eve. När hon kom ut så hade hon oxå fått varit med om en upplevelse på toaletten. Tydligen stod en kvinna inne på toaletten och sköljde och delade upp tomater i små bitar. Man kanske inte måste tillägga att vattnet kommer från nilen och bänken hon använde brukas av 1000 tals människor varje dag. Snacka om bakterie härd.






Detta klocktorn är skänkt av Frankrike men det har aldrig fungerat. Man kan ju fundera på varför de inte lagat det?



Man fick inte ha skorna på sig inne i moskén och jag kan ju bara säga att stenplattorna var väldigt kalla klockan 9 på morgonen.... Ja höll på att avlida helt enkelt.
Enligt gammal egyptisk tro så är man kung om mn står med vänster fot framför den högra. och ja ni kan ju döma själv av denna bild :D



Bild innefrån moskén





Så här blev Eve tvungen att se ut för att få gå in i moskén. Man tycker ju att de kunde ha valt en vackrare färg. Det är tur att eve är så vacker så hon klarar av att se snygg ut i alla utstyrslar. :)



Utsikt från citadellet. Inte undra på att Kairo är en av världen smutsigaste städer..... 20 - 30 miljoner människor som bara släpper allt skräp där de står och kör bil. Titta på smogen.......






Jag valde oxå att köpa en fez :D

Efter citadellet så var det dags för lunch. Lunchen intogs vid nilens strand på en båt. :D





Lunchen var jättegod. Ett tips till alla som funderar att åka på dessa utflykter dricka till maten ingår aldrig.

Efter lunchen var det dags att bege sig till Kairos egyptiska museum.¨



När vi kom hit började de Egyptiska säkerhets vakterna att krångla. De krävde att vi skulle ha walkietalkies. Dessa var ju inte av den bästa kvaliteten men de fungerade iaf hyfsat.
Kairos museum har haft samma utställning sedan 1921. Man kan ju förstå varför. Stället är enormt det skulle ta flera veckor att bara gå igenom och se allt. Men jag ska visa er de viktigaste sakerna vi såg.



Tutankhamuns gravmask 18 kg rent guld :)





Ramses II mumie

Detta var bara ett litet utkast av allt vi såg. Jag kan varmt rekommendera alla som har en gnutta historiskt intresse att åka till detta museum.



Jag valde oxå att köpa en exakt kopia av rosettestenen för 100 pund. Den var riktigt snygg.

Efter detta var det dags för oss att in-kvartera oss på ett hotell i Kairo för att vila ut för natten. Vi kom fram till hotellet vid 16:30 och sen hade vi kvällen fri.
Jag och Eve bestämde oss för att beställa upp roomservice och bara vila ut, Vårt hotell var jätte fint, det var det bästa boende vi hade under hela vår semester.



Utsikt från hotellrummet. Vi bodde 3 min från pyramiderna :D



Vi var väldigt nöjda med rummet. Vi beställde som sagt upp rumservice. den bestod av 4 X 125g hamburgare med olika fyllningar samt ett ordentligt lass med pommes. Det kostade oss 120 kr. :D



Maten smakade super, och den bars in på silverbricka :D Ibland mår man ju bara jättebra :D



Vilket syns på denna bild. :D



Denna bild blev inte så bra. Men jag gillar att man ser månen, det ger lite mystik.

Efter maten så orkade jag vara uppe ca 1 timme till, sedan somnade jag bokstavligen kl 18:30. Så stackars Eve fick vara uppe själv. :)

Ha det bra

Scaramanga

Kommentarer
Postat av: kulturella

jag var på väg dit en gång..men hammnade i mikkos i stället..trevligt värre, h-svall busschaförrer där. kul du..

2010-02-02 @ 11:49:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0