Bloggare med systemkameror?

Idag har man varit ledig, det var efterlängtat kan jag säga. :)
Dagen har i stort sett handlat om att handla födelsedagspresenter till Eve och Fanny. Fanny fyller ju år idag så vi får väl önska henne ett stort grattis på 18 års dagen. Jag kan ju inte gå in på vad jag köpt eftersom de båda läser min blogg. Men jag lovar att visa er efter helgen, när kalas och liknande är avklarat.
Men jag är väldigt nöjd med inköpen minst sagt. :D

Jag sitter nu i min ensamhet och tittar på lite olika bloggar, dessa bloggar är inte sådana som jag följer utan bara råkat klicka på.
Dagens fundering blir helt klart:

Hur kommer det sig att varje människa som äger en systemkamera och en blogg anser sig själv vara proffsfotograf?
Det verkar minst sagt en smula skumt. Jag förstår att människor har ett stort intresse av att fotografera, men hur kommer det sig att det första man möter på deras blogg är en bild där de visar upp sig med sin superkamera?
Man kan ju fråga sig med vilken kamera de tog bilden? en bättre eller en sämre?
Hur som helst så vrider det ju upp förväntningarna hos mig som betraktare, och det är inte ofta som de infrias tyvärr. Men fotograf är nog ett framtidsyrke iaf om man ser till statusen som yrket fått på senare år. Men jag undrar hur utbildade fotografer känner inför denna invasion av outbildade fotografer?
Men det värsta är ändå när dessa människor tar en bild på sig själv i spegeln för att lägga ut. Då får jag symptom av magknip och osunda uppstötningar. Dessa människor har spenderat x antal minuter/timmar för att klä på sig snyggt och när de sedan tar en bild på sig själv i spegeln så blundar de så halva ansiktet ser förvridet ut. :)
Men det är ju ganska kul trots allt. För man får inte glömma att de fick iaf med sin älskade kamera på bild :)
Sedan får man ju inte glömma att de fick göra en cool posé  oxå som de sett på senaste avsnittet av topmodell. :D
Men om dessa framtidens fotografer har lagt ner X antal tusenlappar på en kamera. Hur kommer det sig då att de inte köpte en billigare modell på kameran, så de hade råd att köpa ett kamerastativ?
Då skulle de kunna posa på riktigt istället för att förvrida ena halvan av ansiktet och använda kameran för att täcka den andra halvan.
Men det är ju bara så mina funderingar går, men jag kan väl inte vara ensamma om dem?
Folk funderar ju säkert på varför jag skriver blogg, som varken kan använda språket, eller stava. Jag antar väl att vi gör det för samma anledningar egentligen. Men om jag börjar på att göra några försök på att fota mina kläder då får ni ju gärna säga åt mig. :)

Men nu ska jag ut o ta mig ett kvälls bloss tror jag.

Ha det

Scaramanga



Är detta den moderna formen av ett tortyrredskap?




Dessa tre, har de skapat en ny kult där alla medlemmar utrustas med en systemkamera för att dokumentera deras inflytande på generationer framöver?





Kommentarer
Postat av: Anonym

hehe, det är precis därför jag aldrig köpt en kamera eller har en blogg :P

2010-09-30 @ 10:20:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0