Vem vill bo i Gnarp?

Jag tittade häromdagen återigen på det numera ökända avsnittet av Veckans brott med allas vår hus gug Leif GW. Jag vet inte vad som är värst. Att ett mord har skett i Gnarp eller SVTs fina filmning av min födelseort. För en människa som aldrig har besökt Gnarp så måste svts val av gnarps ambasadörer vara det yttersta tecket på att alla fördomar om "bondläppar" är på väg att besannas. Kvinnor går omkring i foppatofflor året runt även i snödrivor. Männen pryder sina ädla intellekt med diverse kepsar eller mössor som skänkts av lokala företag... och bygden har gett upp sina försök att se hel och levande ut. Företagarna bryr sig inte om att laga trasiga skyltar och det som får visa på livsandan i bygden är en rostig vindpinad röd bock jävel.
Jag vet inte om svts inslag med de numera rkskända Gnarpsborna ska hyllas eller fördömmas men jag har nog personligen aldrig skämts så mycket för att ha mitt ursprung i samma by som dessa lokala ambasadörer och lokal patrioter. Men man måste erkänna att det har gett sverige något att prata om, jag har blivit tillfrågad av flera personer som vet att jag har mitt ursprung i Gnarp om det verkligen är så där det är? Är alla människor på det viset? tillhör kepsar och foppatofflor den allrådande klädkoden?
Hur kommer det sig att inget var helt i hela byn?
Är de människor som visades i programmet ett sanningsenligt snitt av befolkningen i övrigt? eller lyckades svt välja ut lokala orginal som ambasadörer för byn?
Som sagt är det ju inte så lätt att svara på dessa frågor, jag gillar Gnarp, jag gillar att återvända ett par dagar om året. Men när jag såg detta program så skrattade jag på utsidan med på insidan grät jag. För på något sätt så visade ju svts program en ögonblicksbild av gnarp en vanlig snöig vardag. De hårt arbetade gnarpsborna var på arbetet kvar var orginalen som uttalade sig i tv och gav Sverige en bild av bygden som kommer att bli väldigt svår att tvätta bort.
Men nu kanske kommunen kan börja att satsa på mordturism lägenheten var ju fortfarande tom och det borde ju finnas arbete som biljettförsäljare och guider för de orginal som för alltid befäste bilden av gnarp i det svenska folkets medvetande. :)
Eller som de bevingade orden löd, där det finns en tupp finns det en hönsgård alldeles bredvid ........
Förhoppningsvis kommer detta program iaf att leda till att byns företagare börjar se om fasaderna på sina företag annars kommer den vindpinade rostiga bocken att fortsätta gråta ......
Såg precis ett inlägg på facebook av en Gnarpsbo, 3000 gnarpsbor till 2021...... Då for de 2000 innevånarna som bor där idag verkligen börja arbeta i sänghalmen för de amasadörer som bygden sände ut till resterande av det svenska folket har nog förhindrat all form av nyinflyttning till denna by.
Om de inte rör sig om vm i 100 m snödrivehoppning iförd foppadojor. Då kommer befolkningsmängden att skjuta i höjden :)

Jag hoppas att människor ser detta inlägg med glimten i ögat, men det kan ju väcka en tanke om hur man marknadsför bygden i det svenska folkets medvetande.

Ha det

Scaramanga


Här är adressen till inslaget för de som vill se:

http://svtplay.se/v/2318127/mordet_i_gnarp



Kommentarer
Postat av: Kröpen

Hihi.:D Ja ska jag säga nått positivt så är det att programet var i samklang med varumärket "Det brutala Gnarp" Men gå gärna med i facebookgruppen. Det är ett galet litet projekt och förstås min ide.:)

2011-02-17 @ 13:07:23
Postat av: Nizze

När jag 2007 halkade in i Nordanstig och Gnarp fann min blick detsamma som visades i TV och tankarna känner jag också igen. Efter drygt 3år är min hjärna nu anpassad till detta annorlunda liv och kanske är jag numera mer insnöad än vad marken är efter allt detta snöande - coh det är rekordmycket snö här i år! Men Nordanstig kan ha en framtid som ett mycket annorlunda turistmål. Mordturism föreslår du och kanske går det att kombinera med uttrycket "Sveriges löjligaste kommun". Vi kan inte kalla oss för Sveriges första vargfria kommun - det tyckte inte lagens filurer men det är svårt att pricka in exakt alla konstigheter och verkligen få till de så de inte fungerar.



Jag avundas dig Scara och din nya frihet. Själv gav jag upp den och blev en del av detta även om jag ännu inte bär keps och Foppa-tofflor men huset mitt har lite Gnarps-patina. Men trots allt, faktum är att Gnarp ändå är en av Nordanstigs pärlor - kanske just för sin egen annorlunda profil! Här finns kämparna, om än med keps och Foppatofflor, som byggt sig sitt eget ridhus, sin egen inomhusrink och sin egen idrottshall då kommunen svek.



Naturen här är underbar - om den får sköta sig själv!

2011-02-17 @ 19:17:29
URL: http://nizze.gnarsp.com
Postat av: Bengt Pantzare

Vill bara meddela att originalet i foppa-tofflorna heter Bodil Östman och är min hustru. Hon är 54 år och är mor till fem barn som är födda och uppvuxna i Gnarp. Utöver detta behärskar hon fem språk och arbetar som sjukgymnast på orten. Med detta vill jag klargöra att hon inte är ett sk. dagdrivande original som du låter påskina.

Vi beklagar att hennes medverkan har sårat din så stolta och obräckliga självkänsla men det är förståeligt då du bildar dig en uppfattning om människors karaktärsdrag utifrån skorna de bär.

Nästa gång du kommer till Gnarp emotser jag att du kontaktar mig då det finns ett antal aspekter jag vill tydliggöra för dig men avstår att göra något offentlig påhopp i din blogg.



Bengt Pantzare

2011-02-17 @ 23:25:38
Postat av: Ann-Louise Hult

TRåkigt med ditt påhopp på dessa människor,Själv har jag funderat på din bild,hellre foppaän en löjlig liten hatt, Konstigt att du inte kommeterade ICa butiken i Gnarp den avsaknad av renlighet som saknas men en skylt?????????

2011-02-19 @ 08:40:05
Postat av: Lina Gradin

Anser man bör kunna ta saker i livet med glädje , humor,allvar och även ironi.

Självkänsla kommer utifrån hur man ser på sig själv och hur man ser på det man lever i/har omkring sig.

Äger själv ett par foppa men jag ser även det lite smått komiska i att jag faktiskt har gått ut i sådana mitt i vintern ?(även om det inte hör till vardagsskorna :) Kanske går att få någon vinterbild av en stockholmare i foppa ? :)

2011-02-21 @ 22:30:57
Postat av: lottapotta

De enda som gjort ett påhopp på någonting alls är väl ändå SVT som verkligen har ansträngt sig för att få Gnarp att se ut som byn som Gud glömde som inte är långt ifrån att rasa samman helt och hållet! Jag håller med Scaramanga totalt! Jag skrattade så jag nästan fick ont i magen när jag såg detta inslag och även jag har fått förfrågningar om det verkligen är på det där viset i byn. Det var faktiskt inget smickrande inslag och det kan ingen vettig människa påstå!



Gnarp kan vara fantastiskt fint ocg gemytligt, men SVT valde en något annan vinkel tyvärr! Det var ingen vidare reklam...

2011-02-22 @ 21:02:12
Postat av: lottapotta

De enda som gjort ett påhopp på någonting alls är väl ändå SVT som verkligen har ansträngt sig för att få Gnarp att se ut som byn som Gud glömde som inte är långt ifrån att rasa samman helt och hållet! Jag håller med Scaramanga totalt! Jag skrattade så jag nästan fick ont i magen när jag såg detta inslag och även jag har fått förfrågningar om det verkligen är på det där viset i byn. Det var faktiskt inget smickrande inslag och det kan ingen vettig människa påstå!



Gnarp kan vara fantastiskt fint ocg gemytligt, men SVT valde en något annan vinkel tyvärr! Det var ingen vidare reklam...

2011-02-22 @ 21:02:56
Postat av: lottapotta

De enda som gjort ett påhopp på någonting alls är väl ändå SVT som verkligen har ansträngt sig för att få Gnarp att se ut som byn som Gud glömde som inte är långt ifrån att rasa samman helt och hållet! Jag håller med Scaramanga totalt! Jag skrattade så jag nästan fick ont i magen när jag såg detta inslag och även jag har fått förfrågningar om det verkligen är på det där viset i byn. Det var faktiskt inget smickrande inslag och det kan ingen vettig människa påstå!



Gnarp kan vara fantastiskt fint ocg gemytligt, men SVT valde en något annan vinkel tyvärr! Det var ingen vidare reklam...

2011-02-22 @ 21:03:13
Postat av: Dénise

Jag håller med lotta till större del; SVT tabbar sig rejält. Och då har jag inte ens någon vidare värst bra kännedom om Gnarp.

Men att någon tassar ut i sina foppisar i vintern är väl inte hela världen. Det får man väl göra om man vill. Inte fasen tänker jag på att någon ska komma och filma mig om jag springer ut i mina mjukisbrallor och diverse annat mindre smickrande här ute i "skogen". Men om någon publicerade ett inslag liknande detta där jag va inblandad skulle jag bli förbannad om de gjorde en grej av hur jag såg ut/va klädd just då.

Riktigt fult att göra ett inslag om en allvarlig sak till något helt annat!

2011-02-23 @ 23:17:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0