Pasta eller komage det är frågan?

Idag har planeringen inför vår fjällvandring kommit in på maten. Jag har under de senaste dagarna haft en del betänkligheter om vad vi ska ha med oss på denna tur.
För att stilla våra funderingar tog jag och Eve och vandrade iväg till den lokala butiken för att få lite inspiration.
När vi börjar att spekulera över olika matalternativ så märks det omgående att det är två helt olika smaksinnen som ska enas om en gemensam meny.
Eve hävdade att jag överhuvudtaget inte åt någonting. Vad är det egentligen för fel på burkskinka och makrill i tomatsås?
Jag hävdade att dylik mat var till för människor utan smaklökar. För vem ... utsätter sig för att äta skinka som har stått i ca 1 år på butikshyllan och när man öppnar den så är den täckt av ett gelétäcke?
Man kan ju få akut matförgiftning av mindre.
Detsamma gäller ju makrill i tomatsås, självklart kan man ju välja att äta denna anrättning. Men ställ er frågan varför är fisken täckt av tomatsås?
Det självklara svaret är att höja vikten och låta konsumenten betala för tomatsås. Sen behöver jag väl inte tillägga att det är ju kattmat!!
Eve fortsätter sin vandring genom konservhyllan och tittar lystet på ravioli, fiskbullar och pilsnerkorv. Hon tittar på mig och suckar djupt.
Sedan utbrister hon:
E - Om vi någonsin får barn, så hoppas jag att de ärver mina smaklökar och inte blir lika kräsen som du!
S - Jag är väl inte kräsen?
E - Du äter ju ingenting!
S - Jag äter i princip allt, men jag tänker inte betala för något som jag tycker smakar illa. Och speciellt inte om jag ska fjällvandra i flera dagar, då är väl maten rätt viktig?
E - Absolut, men du tycker ju inte om något.
S - Jo men jag väljer att välja bort det.
E - Men så kan man väl inte diskutera?
S - Jo så länge jag betalar så måste jag ju få välja vad jag ska äta. Om jag blir bjuden är det ju en annan sak.
E - Jag tror knappast du har provat makrill i tomatsås. Det är ju så gott!!
S - Det har jag visst, och det var inte gott. Men du kanske skulle vilja testa den här konserven! (Jag håller fram en burk med skivad komage i tomatsås)
E - Usch, vem äter det?
S - Thailändare. det är de enda jag vet som äter komage.
Vi skrattar båda två och går vidare mot pasta hyllan och hittar där ett par olika rätter som vi båda kunde enas kring.

Så vår matlista inför fjällvandringen kommer att bestå av:

Knorr spaghetteria Carbonara x2.
Knorr spaghetteria Bolognesse x1.
Knorr pulversoppor x2.
Varmakoppen x3.
Chokladkakor.
Skrattande kon mjukost.
Bröd.
Kaffe.
Oboy.
Eves nöt och russinblandning.

Det lät väl gott?

Någon som har något mer förslag på vad man ska ta med sig så är ni välkomna att höra av er. Alla tips mottages tacksamt!

Man måste ju tänka på kylkedjan när man ska gå på tur, man vill ju inte bli magsjuk mitt på fjället!! :)
Det skulle kunna bli en jobbig upplevelse. (Tänk på det när ni ger förslag)


Ha en bra kväll

Scaramanga








Hur kan man få för sig att äta detta snusk?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0