Ehec en anledning till att tvätta grönsakerna med diskmedel?

Godkväll. Idag har jag haft min huvudsakliga arbetsuppgift i frukt & grönt avdelningen. Jag funderade redan igår kväll på om det skulle komma frågor om Ehec bakterien och vad vi gör för att förebygga det. Jag har under mina år vant sig vid att våra kunder brukar bli oroliga vid medialarm, men idag tog nog priset.
När jag kommer ner till frukten möts jag av en kund som tittar på mig.
S - Hej, kan jag hjälpa er?
K - Ja, har du hört något om Ehec larmet?
S - Ja de har kommit fram till att det inte var gurkan som var smittkällan.
K - Jaha, ja man blir ju väldigt orolig när människor börjar dö.
S - ja det förstår jag, men chansen att drabbas av Ehec måste ju vara försvinnande liten.
K - Men man vet aldrig....
S - Det är sant, men om vi får besked så plockar vi bort varorna från försäljningsdiskarna omgående.
K - Men tänk om jag har hunnit köpa frukt eller grönsaker då?
K - Kan du garantera att er frukt inte är smittad?
S - Det kan jag tyvärr inte, jag kan ju inte svara för varje enskild artikel. Men chansen är otroligt liten.
K - Har ni mycket varor från Spanien?
S - ja en hel del.
K - Det går inte att köpa!!!
S - Om du känner så är det nog säkrast att låta bli.
K - Ja, har du någon mer zucchini?
S - Ja visst, jag springer ut på lagret och hämtar.
Jag återvänder och kunden tar en zucchini ur lådan.
K - Tack så mycket, var kommer den ifrån?
S - (Jag letar efter ursprunget på lådan) Spanien.
Kunden blir blek i ansiktet och börjar borsta av händerna....
K - Nej tack!
S - Du kan ju alltid ta den ekologiska den är från ett annat land.
K - Det är alldeles för dyrt! Jag tar en kålrot istället!
Denna kund väljer alltså hellre att köpa kålrot istället för zucchini, det kan man kalla övertygelse. Vi får hoppas att han/hon fick samma smakupplevelse med kålroten som zucchinin. Man kan ju oxå säga till ekologiska variantens försvar att den var mindre än den vanliga zucchinin. Så priset borde ha blivit ungefär detsamma.

Jag arbetar vidare med ett leende på läpparna och efter ett tag dyker en av våra stamkunder upp.

K - Godmorgon Scaramanga.
S - Godmorgon.
K - Har du hört att en kvinna har dött av ehec?
S - Ja det har jag.
K - Visst var det läskigt? Tänk att man kan dö av en gurka
S - Ja det var lite läskigt, men det visade sig att det inte var gurkan som hade varit giftig.
K - Vad kan det då ha varit?
S - Ingen aning, men jag tycker att vatten låter lämpligt.
K - Ja jag blir så orolig så jag diskar mina frukter och grönsaker.
S - Ursäkta vad sa du? Menar du att du sköljer frukten?
K - Nä, jag diskar dem!
S - Diskar dem? med borste och diskmedel?
K - Ja, det blir bättre då.
S - Men varorna måste ju ta smak av diskmedlet och det kan ju inte vara hälsosamt att få i sig alla dessa kemikalier?
K - Nä, varorna tar inte smak tycker jag. Men jag vill ha mina varor riktigt rena.
S - Det kan jag förstå tro mig. Det vill jag med, men att diska dem måste ju förstöra varan. Med allt det varma vattnet och diskmedlet menar jag?
K - Nä det är samma sak tycker jag.
S - Ja så länge det känns bra för dig så är det ju jättebra, men det var en smula ovanligt.
K - Jaha har du aldrig hört det förut?
S - Nä det kan jag inte påstå.
K - Men jag får väl klara mig utan frukt och grönt till den här epidemin är över.
S - Men utbrottet är ju i Tyskland, du behöver inte vara nervös. Jag kan smaka en frukt före dig om det känns bättre?
K - Vet du hur lång inkubationstiden är för ehec?
S - Ingen aning.
K - 14 dagar, om två veckor kan du och jag ligga på sjukhus och dö.....
S - Okej...
K - Jag tror jag får avstå från frukt ovh grönt tills det hela har blåst över.

Denna kund som väljer att diska sina frukter och grönsaker har inga problem med att köpa färsk lax som går ut samma dag till reducerat pris. Men att köpa en frukt från Spanien blir en total omöjlighet. Det måste ändå säga något om medias makt. Rapporteringen kring detta tragiska utbrott av ehec har fått människor att ändra hela sitt köpbeteende och till viss del liv. Detta pga en händelse som sker flera hundra mil från deras egen bostadsort.
Jag arbetar mycket med egenkontroll och är en av de största förespråkarna för kontrollpunkter som dokumenteras för att garantera konsumenten en säkrare produkt. Men att börja diska frukter är ju att ta det hela till den grövsta av ytterligheter. Om denna människa börjar diska frukt efter två dagars medial uppmärksamhet, vad gör han/hon då inte redan i sin vardag?
Det kanske är renare hemma hos han/hon än på ett laboratorium på karolinska i Huddinge?
Vad skulle hända om det kom en ytterst smittsam sjukdom till Stockholm?
Jag är ganska övertygad om att han/hon skulle vara en av de först drabbade pga av att immunförsvaret har brutits ned, pga alla kemikalier han/hon använder till städningen.
Men det är bara ren spekulation.

Min teori kring ehec utbrottet:

Smittkällan har inte kunnat hittas.
Inga barn har drabbats.

Jag tror helt enkelt att människor har fått i sig ehec genom isen i deras drinkar.
Hur kommer det sig annars att inga barn drabbats?

Men det är bara en teori.
Jag vill gärna höra andras förslag på teorier, så känn er välkomna att delge mig desa.

Ha en bra kväll med er alla

Scaramanga



Förhoppningsvis så leder detta utbrott av Ehec till att företag och medarbetare tar ett större ansvar för sina produkter och börjar arbeta med HACCAP-planer och kontrollpunkter. Detta för att alltid garantera konsumenten den absolut bästa produkten vid varje tillfälle, Om fel skulle uppstå på produkten så kan man ju alltid följa upp produkten genom den dokumentation som finnes.
Detta garanterar företaget och konsumenten det bästa av varje såld produkt.



Kommentarer
Postat av: Eve

Hahaha, folk är helt galna :P

2011-06-02 @ 20:29:02
Postat av: kulturella

kan det vara diskmedlet det är fel på.ha ha.

2011-06-03 @ 15:19:27
Postat av: Elizabeth

Bra inlägg, grymt bra teori med isen...!! :-D

2011-06-08 @ 16:24:11
Postat av: iza

de sägs vara groddar som bär smittan.

2011-06-12 @ 22:20:49
Postat av: hahahahha, inga övriga kommentarer nödvändiga

2011-06-13 @ 08:38:33
Postat av: Mia Ahlsten

Hej! vad kul din blogg verkar. kommer definitivt läsa din blogg igen! (: Hoppas du har en bra helg (:

2011-06-30 @ 14:55:58
URL: http://jade.se/paketresor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0