En dam med smulor mellan tänderna :)

Oj vad länge det var sedan jag skrev. Men kreativiteten har saknats under lång tid. Men nu har jag varit på semester och jag känner att jag med förnyade krafter kan ta tag i bloggen. :)

Igår var det andra dagen på arbetet efter semestern. Jag upplever att jag har kommit tillbaka med förnyad styrka. :)
Igår var precis som vilken annan dag som helst i mitt butiksliv. Klockan börjar närma sig 14:00 och jag drar på mig ett nöjt småleende. Bara en timme kvar, sedan är det dags för att åka på möte med mina kollegor i karriärklubben. Det är då Tant Nagel stiger in genom entrédörrarna. Tant nagel har en balansstörning, som gör att hon inte kan gå mer än ca 15 meter utan att ramla. Om detta beror på sjukdom eller missbruk ska jag låta vara osagt. Tant nagel har ledsagare som ska hjälpa henne med de dagliga inköpen med mera. Det enda problemet med tant nagels ledsagare är att det är en av de största suputerna i söderort. Denna gång låg ledsagaren på sjukhus för att hon brutit handleden......
Men eftersom vi är en serviceinriktad personal så försöker vi hjälpa Tant Nagel efter bästa förmåga. Vanligtvis rör det sig bara om ett par varor, men denna gång var det en hel lista med ca 15 varor. En kille börjar hjälpa henne att plocka ihop sina varor. Tant Nagel parkerar sig på besöksbänken och kille börjar springa runt och plocka varor. När kille kommer ner med varorna till kassan och börjar slå in dem, så ger Tant nagel mig en utbetalningsavi.
S - Har du legitimation också?
TN- Ge mig godiset!
Jag ger henne godis påsen. Hon stoppar in tre stora choklad bitar på en gång. Tant Nagel har bara 5 tänder, och hennes naglar är ca 4,5 cm långa och inte av det välvårdade slaget. De är krokiga och senapsgula med sprickor.
Jag tittar på henne medan hon tuggar dessa chokladbitar med stor njutning. Det enda felet är att hälften åker ut mellan de 5 tänderna och landar vid skötet. Men inget ska förgås enligt Tant nagel, så hon fångar upp de mer eller mindre tuggade chokladbitarna med naglarna och stoppar in dem på nytt. Jag känner en obehaglig rysning som far längs med ryggraden. Jag kan ju drabbas av abnorm bacillskräck ibland och jag känner att ett sådant anfall börjar närma sig.
S - Har du någon legitimation?
TN - Nä..... Borta .......
S- Ja men då kan jag ju inte ta emot värdeavin.
TN- Joooo, min ledsagare är på sjukhus.
S - Vad är ditt person nummer då? Vi gör ett undantag denna gång!
TN - XXXXXX - XXXX
S - Va?
Jag blir tvungen att luta mig närmare för att höra vad hon säger, Jag ser för mitt inre öga hur de halv tuggade chokladbitarna landar på min axel och i mitt hår. Jag skriver upp hennes person nummer reser mig svettandes upp och borstar av axeln och håret. Rysningen längs ryggraden känns nu mycket tydligare.
S - Kan jag få värdeavin då. Så fixar jag detta denna endaste gång!
TN - ja, här. Tack.
Hon ger mig värdeavin och när jag tar emot den så skrapar hennes naglar mot ovansidan på min hand. Jag känner att magen håller på att vända sig på mig. Men jag biter ihop. Jag tar emot avin och ombesörjer betalningen. När jag lämnar tillbaka pengarna och kvittot, så raspar naglarna återigen mot min hand.....
S- Varsågod. Är det något mer jag kan hjälpa dig med?
TN - Ett paket rågi och en formfranska.
S - ok ........
Jag springer och hämtar varorna, och ombesörjer betalningen. Naglarna raspar, tanten hostar chokladsmulor över hela mig, och jag känner att jag börjar bli allt mer grå i ansiktet...
S - Så var det bra så?
TN - Två paket läkerol, smask smask host host.
S - Vilken sort?
TN - host host host. In med mer choklad. Bitarna regnar över hela luften när hon hostar. Hon skrapar med naglarna i sitt ansikte.
S - Behöver du vatten?
TN - Host host, hon plockar upp bitar av choklad som har hamnat över bänken, Läkerol 2 st.
Jag börjar känna mig snurrig i huvudet. Jag hämtar läkerolen ordnar betalningen och ger dem till henne.
TN- Två Comviq Amigos 100 kr också.
S - Okej...........
Jag ordnar även denna betalning och ger henne koderna till hennes mobiltelefon.
TN - Du får hjälpa mig att ladda. smask smask smask host host.
Jag tar med darrande hand emot mobiltelefonen, jag ser bilder framför ögonen när naglarna har varit och tryckt på denna telefon. Jag tackar gud för att det var ett Comviq abonnemang så jag slipper ha telefonen mot örat medan jag laddar hennes abonnemang.
Jag laddar mobilen och ger henne den.
S - Varsågod.
TN - Du måste beställa färdtjänst åt mig! Hon ger tillbaka mobiltelefonen.
Jag känner att jag inte kommer att klara av att lägga telefonen mot mitt öra. Jag ursäktar mig och springer iväg alldeles svettig för att leta efter en annan telefon.
Jag hjälper Tant Nagel att beställa färdtjänst, sedan tackar jag henne och går därifrån.
Bakterie nojan har ju slagit till på allvar. Jag blir tvungen att tvätta händerna flera gånger.
Jag vet att det inte är Tant Nagels fel att hennes liv ser ut som det gör. Men Man måste ju fråga sig vart varningsklockorna ska ringa, för att hon ska få ett drägligare liv?
Hur kan hon ha en ledsagare som t ex är en alkoholist? Varför får hon inte den hjälp som hon behöver? Det måste ju finnas myndigheter som ska agera. Det enda jag vet är att vi i personalen försöker göra vårt yttersta för att hjälpa henne när hon är i butiken.

Jag vet inte, jag skäms för att jag lider av min bakterie noja gentemot andra människor. Men det är ju inget som kontrollerar mitt liv iaf än så länge :)

Men med detta inlägg vill jag bara säga att thank god Scaramanga is back!

Detta år kommer att medföra fler inlägg det kan jag lova

Scaramanga


Kommentarer
Postat av: mamma

du har ett hjärta av guld frånsett nojan

2012-01-27 @ 06:51:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0